Vad är LEI-kod (LEI-nummer)?

Uppdaterad: |

LEI är en förkortning av Legal Entity Identifier och en LEI-kod ett slags identifieringsnummer för företag och andra organisationer på finansmarknaden.

I den här artikeln får du lära dig mer om LEI-nummer, när du behöver det och hur du skaffar ett.

Innehåll:
1. Hur fungerar LEI-kod?
2. Vem utfärdar LEI-nummer?
3. Hur skaffar jag ett LEI-nummer?
4. Kostnad för LEI-kod
5. Vanliga frågor om LEI-nummer

Hur fungerar LEI-kod?

Alla verksamheter som handlar med derivat är rapporteringsskyldiga och måste därför ha en LEI-kod. LEI-koden gör det enklare för Finansinspektionen att identifiera företag och organisationer, vilket bidrar till en mer transparent värdepappersmarknad.

Vad är derivat? Med derivat menas värdepappers vars värde är kopplat till en specifik tillgång, till exempel aktier, råvaror eller valutor. De vanligaste formerna av derivat idag är optioner och terminer.

Kravet på LEI-nummer infördes först 2014 enligt EMIR (European Markets Infrastructure Regulation), en EU-förordning vars syfte är att ge myndigheter större insyn i företagens affärer med värdepapper. Sedan 2018 har kraven på transaktionsrapportering dock ökat ytterligare genom förordningen MiFID II/MiFIR.

Om du vill handla med värdepapper eller börshandlade fonder är det viktigt att du registrerar företagets LEI-nummer snarast möjligt. Du behöver dock ingen LEI-kod för att handla med fondandelar.

Vem utfärdar LEI-nummer?

Ett vanligt missförstånd är att Bolagsverket hanterar LEI-koder. Så är det inte, utan de aktörer som kan utfärda LEI-nummer kallas för LOU (Local Operating Unit). Detta är lokala registerförare som blivit certifierade av GLEIF att utfärda LEI-nummer.

GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation) inrättades 2014 och är en icke-vinstdrivande stiftelse som styr det globala LEI-systemet GLEIS (Global Legal Entity Identifier System).

Hur skaffar jag ett LEI-nummer?

Vi rekommenderar att du ansöker om ett LEI-nummer hos Netlei, ett svenskt företag där du kan betala med kort eller faktura och där du får numret inom bara 4 timmar.


✓ Få ditt LEI-nummer inom 4 timmar
✓ Betala med kort eller faktura
✓ Enkel ansökan online


Så här gör du för att skaffa ett LEI-nummer:

  1. Besök Netlei.org och fyll i företagets uppgifter i formuläret på hemsidan.
  2. Välj om du vill betala med kort eller faktura.
  3. Klicka på ”Beställ LEI”.
  4. När din betalning behandlats registrerar Netlei ditt LEI-nummer via deras LOU.
  5. Du får LEI-koden via mejl inom 4 timmar. Koden kan du använda omedelbart, men det kan dröja till morgonen därpå innan koden blir synlig i det globala GLEIF-registret.

Kostnad för LEI-kod

Den årliga kostnaden för LEI-nummer kan variera beroende på utfärdare, men ligger normalt sett ligger priset mellan 900 och 1 500 kronor första året. För att kunna fortsätta handla med värdepapper måste du uppdatera din LEI-kod varje år och betala in årsavgiften på nytt.

Vissa utfärdare, exempelvis Netlei, ger dig möjlighet att betala för flera år på en gång. På så sätt slipper du uppdatera koden på egen hand samtidigt som du kan spara extra pengar.

Vanliga frågor om LEI-nummer

Hur ser ett LEI-nummer ut?

Ett LEI-nummer består av 20 tecken, både siffor (0–9) och bokstäver (A-Z).

Vad är LOU, GLEIF, GLEIS och LEI ROC?

LOU (Local Operating Unit) – lokal utfärdare av LEI-koder som har tillstånd av GLEIF.
GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation) – stiftelsen som styr det globala LEI-systemet.
GLEIS (Global Legal Entity Identifier System) – det globala LEI-systemet.
LEI ROC (LEI Regulatory Oversight Committee)ett globalt tillsynsorgan som övervakar bade GLEIF och GLEIS.

Hur lång tid tar det att få en LEI-kod?

Normalt sett kan det ta upp till några arbetsdagar, men det finns aktörer (exempelvis Netlei) som registrerar numret redan samma dag – oftast inom bara några timmar.

Hur fungerar LEI-nummer för enskilda firmor?

Om du driver enskild firma och ska handla med devirat måste du – precis som alla andra företagsformer – ha en LEI-kod. I övriga fall räcker det dock med ett NID-nummer (National Client Identifier).

Kan banken hjälpa mig att koppla mitt LEI-nummer?

Ja, när du fått din kod behöver du bara kontakta din bank, så hjälper de dig att registrera numret.

Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 4.3 / 5. Antal röster: 6

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Företagslån till enskild firma – Vad gäller?

Löneförhandling – 8 tips för högre lön

Next

Lämna en kommentar