Starta enskild firma – Steg för steg

| Uppdaterad: | ,

En enskild firma passar dig som vill starta eget utan att behöva oroa dig för större insatskapital. Medan ett aktiebolag kräver ett startkapital på minst 25 000 kronor är det helt kostnadsfritt att starta en enskild firma.

Många tror att det är krångligt att starta enskild firma, men det är faktiskt enklare än vad man kan tro.

I denna guide ska vi titta närmare på vad en enskild firma är och vilka fördelar som finns med denna företagsform. Vi ska även gå igenom hur du gör för att starta enskild firma, steg för steg.

så startar du enskild firma

Innehåll:

Vad är enskild firma?
För- och nackdelar med enskild firma
Vad kostar det att starta enskild firma?
Hur lång tid tar det att starta enskild firma?
Så startar du enskild firma – steg för steg
5 vanliga frågor om enskild firma

Vad är enskild firma?

En enskild firma – eller enskild näringsverksamhet – är en företagsform där en privatperson startar och driver ett företag på egen hand. Vem som helst kan starta en enskild firma så länge de har en giltig F- eller F/A-skattsedel, vilket är kostnadsfritt att ansöka om.

Det som skiljer en enskild firma från ett aktiebolag eller handelsbolag är att den enskilda näringsverksamheten inte är en juridisk person. Firmans organisationsnummer är detsamma som ditt personnummer, vilket innebär att du som företagare har ett personligt ansvar för bolagets skulder.

Som enskild näringsidkare kan du ha anställda, men innan du anställer personal måste du registrera dig som arbetsgivare. Detta gör du hos Skatteverket. Du kan även driva flera olika verksamheter i samma företag och redovisa samt beskatta dessa separat.

Alla enskilda firmor måste vara godkända för F-skatt (företagsskatt) alternativt F/A-skatt om du startar firman samtidigt som du är anställd. Godkännandet för F- eller F/A-skatt visar att du som enskild näringsidkare ansvarar för att beräkna och betala in skatt och egenavgifter löpande under året.

LÄS ÄVEN:
 Allt du behöver veta om F-skatt
 Så fungerar egenavgifter

Enskild firma: Fördelar och nackdelar

Det finns både för- och nackdelar med enskild firma som företagsform. Nedan går vi igenom några av dessa.

👍 Att starta enskild firma är kostnadsfritt

Processen är relativt snabb och kräver enbart en F- eller F/A-skattsedel. Registrering hos Bolagsverket medför en viss avgift, men är generellt sett frivilligt.

Det finns dock vissa undantag, till exempel bolag som har fler än 50 anställda. Läs mer om dessa undantag hos Bolagsverket.

👍 Inget krav på insatskapital

Startar du ett aktiebolag måste bolagsägarna göra en insats på minst 25 0000 kronor för att kunna sätta igång verksamheten. Detta är inte ett krav vid start av enskild firma, utan här väljer du själv om och i så fall hur mycket du vill sätta in i insatskapital.

Även om insatskapital inte är ett krav kan det ändå vara en god idé att investera kapital för att stärka företagets likviditet under uppstartsfasen.

👍 Du har möjlighet att anställa personal

Många tror att enskilda näringsidkare inte kan anställa personal, men det är ett missförstånd. Det är fullt möjligt att ha anställda i firman, så länge du registrerat dig som arbetsgivare hos Skatteverket.

Varför denna bolagsform kallas ”enskild firma” är eftersom verksamheten bara kan ha en ägare, vilket inte är fallet vid exempelvis aktie- eller handelsbolag. När det gäller aktie- och handelsbolag är alla ägare dessutom anställda av bolaget eftersom dessa bolagsformer är juridiska personer.

En enskild firma är inte en juridisk person och därför kan du som ägare inte anställa dig själv. Du kan inte heller anställa familjemedlemmar. Om någon i din familj jobbar för dig ska firmans resultat istället fördelas mellan er.

👍 Skatt tillbaka med expansionsfond

Du som bedriver en enskild näringsverksamhet kan avsätta pengar i en så kallad expansionsfond där du betalar 22 procent i skatt.

Detta innebär att du i samband med din inkomstdeklaration får avdrag, så länge kapitalet i fonden inte överstiger det i företaget. När du sedan minskar fonden kommer du att beskatta kapitalet som en intäkt, men du får även tillgodoräkna de 22 procent du redan betalat i skatt.

👍 Bättre sjukdomsersättning

Som anställd i ett eget aktiebolag gäller traditionella regler kring sjuklön. Bolaget betalar ersättning de första 14 dagarna av din sjukdomsperiod och först därefter, det vill säga på den 15:e dagen, får du sjukersättning från Försäkringskassan.

Bedriver du enskild näringsverksamhet kan du istället få ersättning från Försäkringskassan redan efter en dag, under förutsättning att du valt kortast möjliga karenstid.

👍 Inga tvingande regler om nedläggning

I en enskild firma finns det ingen gräns för hur stora underskotten av kapital får vara. Därmed finns det inga regler som tvingar dig att begära verksamheten i konkurs, vilket det gör för dig som driver ett aktiebolag.

Du som driver en enskild verksamhet kan dessutom ha rätt att kvitta inkomst av tjänst mot underskott.

👎 Personligt ansvar för firmans skulder

Som enskild näringsidkare har du personligt ansvar för de skulder firman drar på sig eftersom bolaget inte är en juridisk person. Detta kan – som du säkert förstår – skapa stora problem om du inte är noggrann med att skilja företagets tillgångar från dina egna.

👎 Risk för framtida skatteskuld

Genom att utnyttja möjligheten till fondavsättningar finns det risk för en framtida skatteskuld. Detta eftersom du kan skjuta upp beskattningen under fem års tid.

Vad kostar det att starta enskild firma?

Det enda du behöver göra för att starta ett företag är att ansöka om och bli godkänd för F- eller F/A-skatt. Detta kostar ingenting, men om du däremot vill registrera företag hos Bolagsverket kommer du att behöva vissa avgifter (se nedan).

Ärende:OnlineBlankett
Registrera enskild näringsidkare1 100 kr1 400 kr
Anmäla företagsnamn 900 kr1 100 kr
Anmäla företagsnamn på annat språk900 kr1 100 kr
Källa: Bolagsverket

Betalning sker via bankgiro och det är först efter Bolagsverket mottagit avgiften som de kan börja med ditt ärende. Observera att du inte behöver betala moms på registreringen.

Insatskapital för enskild näringsverksamhet

Om du startar ett aktiebolag kommer du att behöva ett insatskapital på minst 25 000 kronor. Detta krav på kapital gäller dock inte för dig som vill starta enskild firma. Samtidigt kan det alltid vara bra för nystartade verksamheter att ha lite extra kapital att röra sig med under uppstarten.

Ett tips är att låna ut ditt egna kapital till din enskilda firma. Genom att göra det kan du själv bestämma villkor och ränta för lånet samtidigt som du slipper genomgå en sedvanlig kreditprövning. Dessutom betalar företaget ränta till dig och inte till banken.  

Hur lång tid tar det att starta enskild firma?

För att kunna starta en enskild firma måste du som tidigare nämnt ansöka om F- eller F/A-skatt, vilket du gör hos Skatteverket. För denna typ av ärenden har Skatteverket en handläggningstid på mellan omkring 2 – 6 veckor.

Väljer du att registrera företaget hos Bolagsverket får du räkna med en handläggningstid på mellan 1 – 2 veckor. Handläggningstiderna kan dock variera beroende på hur många ärenden de får in.

starta enskild firma - steg för steg

Så startar du enskild firma – Steg för steg

Nedan ska vi gå igenom hur du starta en enskild firma, steg för steg.

1. Gör research om företagande

Att kunna driva en firma kräver en del jobb, men också en mängd kunskap. Läs på om företagande och boka gärna rådgivning för att få en bättre inblick i vad som krävs för att driva ett företag. Detta kan du till exempel göra hos Nyföretagarcentrum som även erbjuder en mängd nyttig information för nya företagare.

2. Affärsplan och budget

Även enskilda firmor kräver en bra affärsplan. Din plan bör innehålla information om hur du planerar att tjäna pengar, vilken målgrupp du riktar dig till samt vilka dina konkurrenter är. Du bör även redogöra för hur du planerar att sticka ut från mängden och hur du ska marknadsföra företaget. Här kan det även vara en god idé att göra en SWOT-analys.

Bortsett från en affärsplan behöver du även göra en likviditetsbudget för verksamheten. Budgeten bör ta hänsyn till alla dina utgifter och inkomster, så att du vet hur mycket kapital du behöver för att verksamheten ska gå runt under uppstartsfasen. Verksamt.se erbjuder en smart kalkylator för likviditetsbudget som du kan använda dig av.

LÄS ÄVEN:
 Så lyckas du med företagets affärsplan
 Därför ska du göra en SWOT-analys

3. Ansök om F- eller F/A-skatt hos Skatteverket

Nästa steg är att ansöka om F- eller F/A-skatt hos Skatteverket. F-skatt räcker för dig som inte har någon anställning vid sidan om ditt företag. Har du däremot en anställning kommer du att behöva ansöka om F/A-skatt. Ansökningsprocessen sker i tre enkla steg:

  • Besök Verksamt.se och logga in på din personliga sida med ditt BankID.
  • Klicka på ”Registrera företag” och följ anvisningarna.
  • Godkänn och skicka in din ansökan.

Har du inget BankID kan du alltid ansöka via blankett, men var medveten om att detta kommer att ta längre tid.

4. Registrera för moms och arbetsgivare

Om ditt företag kommer att betala eller få tillbaka moms måste verksamheten vara momsregistrerad. Efter registrering – vilket sker via Verksamt.se – kommer du att få ditt VAT-nummer (momsregistreringsnummer) samt information om hur ofta du kommer att behöva betala moms.

I samband med din ansökan om F- eller F/A-skatt kan du momsregistrera dig samt registrera dig som arbetsgivare om du planerar att ha anställda.

LÄS ÄVEN:
 Moms – Så fungerar det

5. Registrera namn hos Bolagsverket

Att registrera företagets namn hos Bolagsverket är inte nödvändigt om du driver en mindre verksamhet. Det kan dock vara nödvändigt du ska delta i offentliga upphandlingar eller om verksamheten behöver vissa tillstånd.

Det kan även vara bra att registrera verksamheten om du vill behålla ett unikt namn. Vid registrering kommer namnet nämligen att vara skyddat i det län företaget är verksamt i.

Registrering kostar mellan omkring 900 – 1 100 kronor, beroende på om du genomför registreringen online eller via en pappersblankett. Behandlingstiden är vanligtvis mellan 1 – 2 veckor beroende på hur många ärenden Bolagsverket har för tillfället.  

7. Öppna ett passande bankkonto

När allt är klart med registreringen av din firma är det dags att öppna ett företagskonto. Att ha ett separat konto till företaget är ett måste eftersom du på så sätt inte riskerar att blanda ihop företagets ekonomi med din egen.  

Alla stora banker erbjuder förmånliga paket för egenföretagare. Jämfört de olika alternativen noggrant för att se vad som passar dig och ditt företag bäst. Vissa banker kan till exempel erbjuda andra förmåner för företagare, till exempel integrerade bokföringsprogram.

LÄS ÄVEN:
 Vilket företagsbank är bäst?

8. Teckna företagsförsäkring

Som tidigare nämnt är du som driver enskild firma ansvarig för företagets skulder. Därför är det extra viktigt att ha en bra företagsförsäkring. Fundera över hur omfattande försäkring du behöver och välj ett alternativ som motsvarar dina behov. Nedan ska vi titta närmare på några vanliga företagsförsäkringar för enskilda firmor:

  • Ansvarsförsäkring. Med detta försäkringsskydd får du hjälp i samband med skadeståndskrav vid skada orsakad av dina produkter eller anställda.
  • Egendomsförsäkring. Här får du ersättning för skador på eller stöld av företagets lösa egendom, det vill säga maskiner och annan utrustning.
  • Avbrottsförsäkring. Om din verksamhet drabbas av en skada som orsakar avbrott i verksamheten kan denna försäkring täcka upp för fasta kostnader, så som hyra och personallön.  

Tänk på! Om du har anställda i verksamheten och är ansluten till ett kollektivavtal är du skyldig att teckna de försäkringar som ingår i avtalet.

9. Skaffa ett bokföringsprogram

Med ett bra bokföringsprogram blir det enklare att hålla koll på företagets siffror. Sådana program går att utnyttja helt gratis online. Enklare bokföring klarar de flesta själva, men självklart kan du anlita någon utomstående för att sköta denna bit åt dig.

10. Ordna med telefon, lokal och annat

Det sista steget är att ordna med allt annat som ditt företag kan tänkas behöva, så som mobilabonnemang, hemsida, lokal och utrustning. Sedan är det bara att köra igång och leta upp dina första kunder!

Summering

Att starta enskild firma är inte så svårt som många tror. Dels går det relativt snabbt och till skillnad från aktiebolag kräver företagsformen inget startkapital. Samtidigt finns det en del nackdelar att ta hänsyn till, till exempel att du inte kan starta firma med vem som helst samt att du är personligt ansvarig för verksamhetens skulder.

5 vanliga frågor om enskild firma

Hur mycket betalar en enskild firma i skatt?

I en enskild firma betalar du en preliminär skatt varje månad. Beloppet är detsamma och kan komma att ändras. Skillnaden mellan det du har betalat och det du borde betala regleras i årets deklaration.

När du startar en enskild firma ska du ansöka om att bli godkänt för F-skatt hos Skatteverket. Då beräknas även den preliminära skatt du ska betala under året. Skatten kommer sedan att betalas till ditt skattekonto.

Förutom preliminärskatt ska du betala inkomstskatt på vinsten i företaget, det vill säga skillnaden mellan samtliga intäkter och kostnader. På inkomster upp till 504 400 kronor (2019) betalar du kommunalskatt (31,5 procent). Är inkomsterna högre tillkommer även statlig inkomstskatt (mellan 20 och 25 procent).

Kan jag driva enskild firma och vara anställd?

Ja, det kan du. Då ska du ansöka om F/A-skatt hos Skatteverket istället för F-skatt. Som företagare betalar du F-skatt och egenavgifter själv och som anställd drar din arbetsgivare A-skatt på dig och betalar arbetsgivaravgifter.

Det är enbart enskilda näringsidkare som blir godkända för F/A-skatt. Juridiska personer, som aktiebolag och handelsbolag, har bara F-skatt.

Hur deklarerar man enskild firma?

Under räkenskapsåret bokför du alla inkomster och utgifter för företaget. I slutet på året gör du ett bokslut som visar företagets resultat och ligger som grund för inkomstdeklarationen.

Resultatet deklareras i en NE-bilaga på Skatteverket tillsammans med inkomstdeklarationen. Om du redovisar moms en gång om året ska du även bifoga momsdeklarationen. Besked om slutskatten får du när Skatteverket har behandlat din deklaration.

Vad kostar en företagsförsäkring för enskild firma?

Hur mycket företagsförsäkring för enskild firma kostar varierar beroende på flera faktorer, så som bransch, verksamhet och omsättning. Kostnaden för försäkringen avgör försäkringsbolaget efter en riskbedömning av sannolikheten att en skada kan inträffa.

Det bästa sättet att jämföra företagsförsäkringar är att vända sig till en försäkringsförmedlare och få offerter från flera försäkringsbolag.

Hur fakturerar man enskild firma?

Ska du skicka en faktura gäller samma regler som för alla företag. Fakturan ska innehålla företagsnamn, fakturanummer, datum, betalningsvillkor och förfallodag.

Har du haft kontakt med någon på företaget ska du ange den personen som referens. Säljarens och köparens adress samt momsregistreringsnummer ska vara synliga.

I specifikationen ska du beskriva vad fakturan gäller, antal, styckpris och summa. Du ska även ange momssats och momsbelopp.

Previous

6 tips för att lyckas med företagets profilering

Företagsbil – vad gäller?

Next

Lämna en kommentar