Starta enskild firma – Steg för steg

| | ,

En enskild firma passar dig som vill starta eget utan att behöva oroa dig för större insatskapital. Medan ett aktiebolag kräver ett startkapital på minst 25 000 kronor är det helt kostnadsfritt att starta en enskild firma.

Många tror att det är krångligt att starta enskild firma, men det är faktiskt enklare än vad man kan tro.

I denna guide ska vi titta närmare på vad en enskild firma är samt vilka fördelar som finns med denna företagsform. Vi ska även gå igenom hur du gör för att starta enskild firma, steg för steg.

Innehåll:

Vad är enskild firma?

En enskild firma – eller enskild näringsverksamhet – är en företagsform där en privatperson startar och driver ett företag på egen hand. Vem som helst kan starta en enskild firma så länge de har en giltig F- eller F/A-skattsedel, vilket är kostnadsfri att ansöka om.

Det som skiljer en enskild firma från ett aktiebolag eller handelsbolag är att den enskilda näringsverksamheten inte är en juridisk person. Firmans organisationsnummer är detsamma som ditt personnummer, vilket innebär att du som företagare har ett personligt ansvar för bolagets skulder.

Som enskild näringsidkare kan du ha anställda, men innan du anställer personal måste du registrera dig som arbetsgivare. Detta gör du hos Skatteverket. Du kan även driva flera olika verksamheter i samma företag och redovisa samt beskatta dessa separat.

Alla enskilda firmor måste vara godkända för F-skatt (företagsskatt) alternativt F/A-skatt om du startar firman samtidigt som du är anställd. Detta innebär att verksamheten månadsvis betalar in skatter och egenavgifter på företagets inkomster. Med andra ord har du som enskild näringsidkare ansvar för att beräkna din skatt löpande under året.

Vill du ha hjälp med att starta firma?

Även om det är relativt enkelt att starta en egen firma kan det kännas skönt att få hjälp av någon kunnig. Starta Enskild Firma är ett företag som hjälper personer som vill starta eget från början till slut. Här får du hjälp med allt ifrån F- eller F/A-skatt och momsregistrering till webbplats och logotyp.

Mer information hittar ni hos Starta-enskild-firma.se

Bortsett från ingår även:

  • Tre månaders kostnadsfritt bokförings- och faktureringsprogram.
  • Gratis e-bok med all information du behöver för att komma igång.
  • Professionell rådgivning genom hela registreringsprocessen.
  • AB-garanti som ger dig kostnadsfri hjälp om du vill uppgradera firman till ett aktiebolag inom 12 månader.
Här kan du se hur Starta Enskild Firma hjälper dig att registrera en firma på 5 minuter.

För- och nackdelar med enskild firma

Det finns både för- och nackdelar med enskild firma som företagsform. Nedan går vi igenom några av dessa.

👍 Fördelar:

  • Att starta enskild firma är enkelt och kostnadsfritt.
  • Det går snabbt att komma igång.
  • Inget krav på insatskapital.
  • Du har möjlighet att anställa personal.

👎 Nackdelar:

  • Du har personligt ansvar för firmans skulder.
  • Inte möjligt att starta företag tillsammans med någon (med undantag för makar och sambos med gemensamma barn).
  • Lätt att blanda ihop den privata ekonomi med företagets.
  • Något komplicerat att planera lönen på ett löpande vis.

Vad kostar det att starta enskild firma?

Det enda du behöver göra för att starta ett företag är att ansöka om och bli godkänd för F- eller F/A-skatt. Detta kostar ingenting, men om du däremot vill registrera företag hos Bolagsverket kommer du att behöva betala en registreringsavgift.

Om du startar ett aktiebolag kommer du att behöva ett insatskapital på minst 25 000 kronor. Detta krav på kapital finns inte för dig som vill starta enskild firma. Dock kan det alltid vara bra att för nystartade företag att ha lite extra kapital att röra sig med.

Ett tips är att låna ut ditt egna kapital till din enskilda firma. Genom att göra det kan du själv bestämma villkor och ränta för lånet samtidigt som du slipper genomgå en sedvanlig kreditprövning. Dessutom betalar företaget ränta till dig och inte till banken.  

Hur lång tid tar det att starta enskild firma?

För att kunna starta en enskild firma måste du som tidigare nämnt ansöka om F- eller F/A-skatt, vilket du gör hos Skatteverket. För denna typ av ärenden har Skatteverket en handläggningstid på mellan omkring 2 – 6 veckor.

Du måste dessutom registrera bolaget hos Bolagsverket. Deras handläggningstider varierar beroende på hur många ärenden de får in, men vanligtvis tar processen mellan 1 – 2 veckor.  

Så startar du enskild firma – Steg för steg

Nedan ska vi gå igenom hur du starta en enskild firma, steg för steg.

1. Gör research om företagande

Att kunna driva en firma kräver en del jobb, men också en mängd kunskap. Läs på om företagande och boka gärna rådgivning för att få en bättre inblick i vad som krävs för att driva ett företag. Detta kan du till exempel göra hos Nyföretagarcentrum som även erbjuder en mängd nyttig information för nya företagare.

2. Affärsplan och budget

Även enskilda firmor kräver en bra affärsplan. Din plan bör innehålla information om hur du planerar att tjäna pengar, vilken målgrupp du riktar dig till samt vilka dina konkurrenter är. Du bör även redogöra för hur du planerar att sticka ut från mängden och hur du ska marknadsföra företaget.

👉  LÄSTIPS! Så lyckas du med affärsplanen (+ gratis mall)

Bortsett från en affärsplan behöver du även göra en likviditetsbudget för verksamheten. Budgeten bör ta hänsyn till alla dina utgifter och inkomster, så att du vet hur mycket kapital du behöver för att verksamheten ska gå runt under uppstartsfasen.

Verksamt.se erbjuder en smart kalkylator för likviditetsbudget som du kan använda dig av.

3. Ansök om F- eller F/A-skatt hos Skatteverket

Nästa steg är att ansöka om F- eller F/A-skatt hos Skatteverket. F-skatt räcker för dig som inte har någon anställning vid sidan om ditt företag. Har du däremot en anställning kommer du att behöva ansöka om F/A-skatt. Ansökningsprocessen sker i tre enkla steg:

  • Besök Verksamt.se och logga in på din personliga sida med ditt BankID.
  • Klicka på ”Registrera företag” och följ anvisningarna.
  • Godkänn och skicka in din ansökan.

Har du inget BankID kan du alltid ansöka via blankett, men var medveten om att detta kommer att ta längre tid.

4. Registrera för moms och arbetsgivare

Om ditt företag kommer att betala eller få tillbaka moms måste verksamheten vara momsregistrerad. Efter registrering – vilket sker via Verksamt.se – kommer du att få ditt VAT-nummer (momsregistreringsnummer) samt information om hur ofta du kommer att behöva betala moms.

I samband med din ansökan om F- eller F/A-skatt kan du momsregistrera dig samt registrera dig som arbetsgivare om du planerar att ha anställda.

5. Registrera namn hos Bolagsverket

Att registrera företagets namn hos Bolagsverket är inte nödvändigt om du inte ska delta i offentliga upphandlingar eller om verksamheten behöver visas tillstånd. Det kan dock ändå vara bra att registrera verksamheten om du vill behålla ett unikt namn. Vid registrering kommer namnet nämligen att vara skyddat i det län företaget är verksamt i.

Registrering kostar mellan omkring 900 – 1 200 kronor, beroende på om du genomför registreringen online eller via en pappersblankett. Behandlingstiden är vanligtvis mellan 1 – 2 veckor beroende på hur många ärenden Bolagsverket har för tillfället.  

7. Öppna ett passande bankkonto

När allt är klart med registreringen av din firma är det dags att öppna ett företagskonto. Att ha ett separat konto till företaget är ett måste eftersom du på så sätt inte riskerar att blanda ihop företagets ekonomi med din egen.  

Alla stora banker erbjuder förmånliga paket för egenföretagare. Jämfört de olika alternativen noggrant för att se vad som passar dig och ditt företag bäst. Vissa banker kan til exempel erbjuda andra förmåner för företagare, till exempel integrerade bokföringsprogram.

8. Teckna företagsförsäkring

Som tidigare nämnt är du som driver enskild firma ansvarig för företagets skulder. Därför är det extra viktigt att ha en bra företagsförsäkring. Fundera över hur omfattande försäkring du behöver och välj ett alternativ som motsvarar dina behov. Nedan ska vi titta närmare på några vanliga företagsförsäkringar för enskilda firmor:

  • Ansvarsförsäkring. Med detta försäkringsskydd får du hjälp i samband med skadeståndskrav vid skada orsakad av dina produkter eller anställda.
  • Egendomsförsäkring. Här får du ersättning för skador på eller stöld av företagets lösa egendom, det vill säga maskiner och annan utrustning.
  • Avbrottsförsäkring. Om din verksamhet drabbas av en skada som orsakar avbrott i verksamheten kan denna försäkring täcka upp för fasta kostnader, så som hyra och personallön.  

Tänk på! Om du har anställda i verksamheten och är ansluten till ett kollektivavtal är du skyldig att teckna de försäkringar som ingår i avtalet.

9. Skaffa ett bokföringsprogram

Med ett bra bokföringsprogram blir det enklare att hålla koll på företagets siffror. Sådana program går att utnyttja helt gratis online. Enklare bokföring klarar de flesta själva, men självklart kan du anlita någon utomstående för att sköta denna bit åt dig.

👉  LÄSTIPS! Är gratis bokföringsprogram bra?

10. Ordna med telefon, lokal och annat

Det sista steget är att ordna med allt annat som ditt företag kan tänkas behöva, så som mobilabonnemang, hemsida, lokal och utrustning. Sedan är det bara att köra igång och leta upp dina första kunder!

Summering

Att starta enskild firma är inte så svårt som många tror. Dels går det relativt snabbt och till skillnad från aktiebolag kräver företagsformen inget startkapital. Samtidigt finns det en del nackdelar att ta hänsyn till, till exempel att du inte kan starta firma med vem som helst samt att du är personligt ansvarig för verksamhetens skulder.

5 vanliga frågor om enskild firma

✅ Hur mycket betalar en enskild firma i skatt?

I en enskild firma betalar du en preliminär skatt varje månad. Beloppet är detsamma och kan komma att ändras. Skillnaden mellan det du har betalat och det du borde betala regleras i årets deklaration.

När du startar en enskild firma ska du ansöka om att bli godkänt för F-skatt hos Skatteverket. Då beräknas även den preliminära skatt du ska betala under året. Skatten kommer sedan att dras via ditt skattekonto.

Förutom preliminärskatt ska du betala inkomstskatt på vinsten i företaget, det vill säga skillnaden mellan samtliga intäkter och kostnader. På inkomster upp till 504 400 kronor (2019) betalar du kommunalskatt (31,5 procent). Är inkomsten högre tillkommer även statlig inkomstskatt (mellan 20 och 25 procent).

✅ Kan jag driva enskild firma och vara anställd?

Ja, det kan du. Då ska du ansöka om F/A-skatt hos Skatteverket istället för F-skatt. Som företagare betalar du F-skatt och egenavgifter själv och som anställd drar din arbetsgivare A-skatt på dig och betalar arbetsgivaravgifter.

Det är enbart enskilda näringsidkare som blir godkända för F/A-skatt. Juridiska personer, som aktiebolag och handelsbolag, har bara F-skatt.

✅ Hur deklarerar man enskild firma?

Under räkenskapsåret bokför du alla inkomster och utgifter för företaget. I slutet på året gör du ett bokslut som visar företagets resultat och ligger som grund för inkomstdeklarationen.

Resultatet deklareras i en NE-bilaga på Skatteverket tillsammans med inkomstdeklarationen. Om du redovisar moms en gång om året ska du även bifoga momsdeklarationen.

Besked om slutskatten får du när Skatteverket har behandlat din deklaration.

✅ Vad kostar en företagsförsäkring för enskild firma?

Hur mycket företagsförsäkring för enskild firma kostar varierar beroende på flera faktorer, så som bransch, verksamhet och omsättning. Kostnaden för försäkringen avgör försäkringsbolaget efter en riskbedömning av sannolikheten att en skada kan inträffa.

Det bästa sättet att jämföra företagsförsäkringar är att vända sig till en försäkringsförmedlare och få offerter från flera försäkringsbolag.

✅ Hur fakturerar man enskild firma?

Ska du skicka en faktura gäller samma regler som för alla företag. Fakturan ska innehålla företagsnamn, fakturanummer, datum, betalningsvillkor och förfallodag.

Har du haft kontakt med någon på företaget ska du ange den personen som referens. Säljarens och köparens adress samt momsregistreringsnummer ska vara synliga.

I specifikationen ska du beskriva vad fakturan gäller, antal, styckpris och summa. Du ska även ange momssats och momsbelopp.

👉  LÄSTIPS! Att tänka på vid fakturering (+ gratis fakturamall)

Previous

6 tips för att lyckas med företagets profilering

Företagsbil – vad gäller?

Next

Lämna en kommentar