Så hittar du ett bra företagsnamn

| Uppdaterad: | ,

Något många entreprenörer och startups ofta glömmer bort i början av sitt företagande är sitt företagsnamn. Trots att företagsnamnet är en mycket viktig aspekt när det är dags att starta eget företag lägger många fokus på detaljer som material, förpackningar och design.

Namn är mer kraftfulla än vad man kan tro och ett bra företagsnamn kan många gånger öka chanserna att en verksamhet blir framgångsrik. Detta eftersom de dels kan bidra till en ökad varumärkeskännedom samtidigt som de trots allt symboliserar vad företaget står för och erbjuder.

Genom att lägga lite tid på att välja ett bra företagsnamn kan du lägga grunden till ett starkt varumärke som dina kunder kommer ihåg. Här är åtta saker att tänka på när du ska välja företagsnamn.

1. Namnet måste klinga bra

Det första – och kanske viktigaste av allt – är att ditt företagsnamn ska låta bra när det sägs högt. Du vill såklart att det ska vara lätt för dina kunder att säga ditt företagsnamn utan att behöva snubbla på orden eller fundera över hur de uttalas. Om namnet klingar bra kommer det dessutom att bli enklare för kunderna att komma ihåg det, vilket i sin tur gör det enklare att bygga upp ett starkt varumärke.

2. Lätt att stava

Bortsett från att företagsnamnet ska låta bra ska det även vara enkelt att stava. På så sätt blir det enklare för dina kunder att skriva in webbadressen till din hemsida eller dina sociala medier. Undvik därför långa och svårstavade namn som gör att dina kunder först måste kolla upp stavningen innan de kan ta sig vidare. Långt ifrån alla kunder kommer att ha tålamod för detta.

3. Anknytning till din verksamhet

Det är bra om ditt företagsnamn har någon anknytning till företaget. Visst går det bra att använda påhittade ord också, men om du vill göra det extra tydligt för kunderna vad ditt företag erbjuder kan det vara en god idé att använda ett namn som faktiskt speglar din verksamhet. Om du till exempel driver en byggfirma kan det vara bra att ordet ”bygg” finns med i namnet.

Här kan du även använda dig av företagets logga för att förtydliga buskapet ytterligare och på så sätt stärka varumärkeskännedomen. Välj en logga som är enkel, men unik och som gör det enklare för kunden att förstå vad ditt företag sysslar med.

4. Undvik företagsnamn som kan vara begränsande

Även om företagsnamnet bör ha anknytning till din verksamhet bör du inte välja ett allt för begränsat namn. Tänk om Jeff Bezos döpt sitt företag till ”OnlineBooks” istället för ”Amazon” (då företaget i början enbart sålde böcker online). Då hade det blivit betydligt svårare för verksamheten att expandera i framtiden utan att byta namn.

Undvik att begränsa ditt företagsnamn till en specifik tjänst eller produkt. Visst går det att byta företagsnamn i efterhand, men det kan också vara skadligt för ditt varumärke.

5. Sätt ihop ord

Ett annat bra sätt för att förtydliga vad din verksamhet sysslar med och på så sätt hitta ett bra företagsnamn är att sätta ihop två ord till ett. TripAdvisor, ett företag som ger besökare värdefulla råd på resan, är ett bra exempel. Även svenska Hemtex – som fokuserar på heminredning och textilier – använder sig av denna modell.

Fundera över vilka ord som definierar ditt företag och experimentera med hur de kan sättas ihop på ett snyggt och naturligt sätt.

6. Undvik akronymer

Många stora företag använder akronymer istället för hela namn eftersom de är enklare att komma ihåg. IBM, till exempel, heter egentligen International Business Machines Corporation och BMW står för Bayerische Motoren Werke AG.

För små och medelstora företag är akronymer dock inte optimala, främst eftersom de är ganska ointressanta. De säger inte kunden någonting om vad företaget erbjuder och kan till och med vara svåra att komma ihåg. Håll dig därför till att försöka komma på ett företagsnamn som väcker intresse och som är enkla att lägga på minnet.

7. Var försiktig med att använda ditt eget namn

Undvik att använda ditt eget namn som företagsnamn. Visst finns det situationer då detta kan fungera bra (Ben & Jerry är ett bra exempel, ett glassföretag grundat av Bennett Cohen och Jerry Greenfield), men samtidigt kan ett företag med ett personligt namn göra verksamheten svårare att sälja i framtiden.

Det du kan göra är att vara lite kreativ och använda hela eller delar av ditt eget namn i företagets namn. Du kan till exempel kasta om bokstäver eller experimentera med stavningen. Bra exempel på detta är Automattic som är döpt efter grundaren Matt (AutoMATTic) och PageRank som är döpt efter en av Google-grundarna Larry Page (PageRank).

8. Kontrollera att namnet är ledigt

Sist men inte minst måste du förstås kontrollera att det namn du valt inte redan är upptaget av någon annan. Gör lite research för att ta reda på om ditt företagsnamn är ledigt. Du kan till exempel söka efter olika namn med Verksamts e-tjänst Hjälp mig att välja företagsnamn.

Tänk även på att se till att företagsnamnet finns tillgängligt som domän. Om du planerat att enbart vara verksam nationellt, se till att välja en .se-domän. Har du däremot planer på att expandera till andra länder i framtiden kan det vara bra att välja en .com-domän.

Andra saker att inspireras av

Här är några andra saker du kan inspireras av när det är dags att välja företagsnamn:

  • Kartor (Exempel: Amazon som är en flod i Sydamerika)
  • Latin (Exempel: Volvo som betyder ”Jag rullar”)
  • Mytologi och litteratur (Exempel: Nike som är en segergudinna i den grekiska mytologin)
  • Vad som definierar företaget (Exempel: 7Eleven som är öppet mellan kl. 07:00 – 23:00)
  • Förkortningar av längre ord (Exempel: Cisco som är en förkortning av San Francisco)
  • Initialer (Exempel: IKEA är en förkortning av Ingvar Kamprad, företagets grundare, samt Elmtaryd och Agunnaryd som är gården och byn där han växte upp)

TIPS! Om du vill få lite hjälp på traven kan du alltid använda dig av automatiska namngeneratorer, så som Namelix eller Businessnamegenerator.

Be om feedback

Slutligen kan det vara en god idé att samla ihop några bra företagsnamn och se vad dina vänner och bekanta tycker. Det är alltid bra att få åsikter utifrån för att hitta nya synsätt och få lite extra inspiration. Samtidigt är det förstås du själv som ska vara nöjd med det företagsnamn du valt, så låt dig inte påverkas allt för mycket.

LÄS ÄVEN:
SWOT-analys – Nå företagets mål enklare
Så lyckas du med din affärsplan

Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 5 / 5. Antal röster: 1

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Vad kostar en anställd?

Tillväxt – 9 sätt att expandera företaget

Next

4 tankar på “Så hittar du ett bra företagsnamn”

  1. Om man ska öppna/starta ett AB, kan man ha ett namn på företaget/AB då & ett namn på butiken man öppnar eller ska man ha samma namn på AB:et som affären? Tänkte om man öppnar både en affär & stuguthyrning?

    Svara
    • Hej Anne-Charlotte och tack för din fråga!

      Generellt sett kan du döpa olika verksamheter till olika namn, utan att behöva starta flera företag. När du startar ett företag får du dock ett namnskydd i den kommun verksamheten är registrerad. Alltså kan ingen använda samma namn som dig, vilket kan vara viktigt i vissa verksamheter.

      Samtidigt är namnskyddet inte viktigt för alla företag och risken att någon annan ”snor” namnet ganska liten. Men det kan ändå vara något att ha i åtanke! 

Värt att nämna är också att du måste vara tydlig med att dina olika verksamheter tillhör samma företag, trots att de har andra namn. Du måste till exempel ange det tydligt på dina fakturor och kvitton, men också i företagets allmänna villkor.

      Hoppas det besvarade din fråga! 🙂

      Svara
      • Tack! Så om jag döper mitt AB till AC:s AB så kan min butik & stuguthyrning heta något annat? Men på kvittona till kunder som betalar i kassan kommer det att stå AC:s AB & då kanske dom blir förvirrade & inte förstå/tro att det dykt upp ett obehörigt köp på deras kort när dom hyrt en stuga som heter Vikings fiske?

        Svara
        • Hej igen!

          Det skulle så klart underlätta för alla parter (dig, revisorn, banken, skatteverket osv) om all rörelse gick under samma namn. Om du har separata namn på AB:n och butik/stuguthyrning blir det kanske svårt att ha all information på kvittona – både bolagets och butikens.

          Sedan tänker jag på det du sa om att kunden betalar i butiken, men på fakturan står bolagets namn. Jag vet inte om du har en fakturamall ställd på bolaget och använder annan sorts kvitton i butiken. På kvittona kan det kanske stå butikens namn högst upp och bolagets namn under?

          Det är mycket svårt att ge råd i enskilda fall. Om du har en redovisningsfirma eller en revisor kan du kanske diskutera frågan med dem ifall de olika namnen kan leda till problem med Skatteverket när det gäller inkomsterna.

          Kan du kanske kombinera de båda genom att döpa bolaget till AC:s Stuguthyrning AB eller liknande? Sedan när du registrerar bolaget ska du beskriva verksamheten i detalj – butikshandel, stuguthyrning m.m. Viktigt att tänka när det gäller aktiebolag är dock att du måste kalla till bolagsstämma och anmäla ändringarna till Bolagsverket för att kunna göra ändringar i efterhand.

          Vet inte om du fick svar på din fråga, men som sagt det är svårt att råda någon i så specifika fall. Hör av dig igen om du har fler frågor!

          Svara

Lämna en kommentar