Starta eget företag – 10 enkla steg

| | ,

Sugen på att starta eget, men vet inte hur du ska börja?

Att starta eget företag kan till en början verka som en svår och krånglig process, men det är faktiskt inte så komplicerat som man kan tro.

I denna guide kommer vi att vägleda dig genom processen i tio enkla steg – från idé till färdigt företag.

starta eget företag infografik

Innehåll:

  1. Hitta en produkt eller tjänst
  2. Gör en affärsplan
  3. Välj en bolagsform
  4. Nätverka!
  5. Se över finansieringen
  6. Gör en budget
  7. Skapa en digital profil
  8. Registrera för moms
  9. Skydda ditt varumärke
  10. Börja tjäna pengar

Steg 1 – Hitta en produkt eller tjänst

Steg ett är såklart att hitta en bra affärsidé.

Vill du uppfinna en ny produkt eller förbättra en befintlig? Kanske vill du erbjuda en tjänst du tycker fattas eller bara starta en webbshop?

Fundera över vad du kan erbjuda till dina kunder som kommer att göra deras liv enklare eller bättre – i slutändan är det detta som gör företag framgångsrika.

Vissa har en självklar affärsidé redan från början medan andra har flera. Kom ihåg att det aldrig är bra att ha för många bollar i luften, särskilt inte om du planerar att driva företaget på egen hand till en början (detta kan jag personligen intyga).

Fokusera på en affärsidé som kan göra livet enklare och/eller bättre för dina kunder.

Steg 2 – Gör en affärsplan

Affärsplanen är extra viktig om du planerar att söka finansiering i uppstartsfasen. Planen kan samtidigt fungera som ett hjälpmedel för att konkretisera din vision och tvinga dig att fundera över hur ditt företag ska bli lönsamt.

Nedan kommer några punkter du bör inkludera i din affärsplan. Kom ihåg att du alltid kan vända dig till en rådgivare för hjälpsamma tips och råd.

👉 LÄSTIPS! Så lyckas du med din affärsplan (+ gratis mall)

Idé

  • En beskrivning av den produkt eller tjänst du vill erbjuda.
  • Hur planerar du att dra in pengar?
  • Vart vill du att verksamheten ska vara om fem år?

Personliga förutsättningar

  • Har du utbildning, kunskap, erfarenheter eller kontakter som kan gynna din affärsidé?
  • Finns det något som ger dig bättre förutsättningar än dina konkurrenter?
  • Hur ser din ekonomi ut under uppstarten? Har du ett sparande som du kommer att klara dig på eller kommer du att jobba extra vid sidan av?

Marknad och målgrupp 

  • Hur ser marknaden ut? Finns det möjlighet att ta fram konkreta siffror – kanske genom att titta på dina konkurrenter?
  • Vilken målgrupp planerar du att vända dig till och var finns dina kunder?
  • Varför kommer kunderna att välja just din produkt eller tjänst?
  • Vad skiljer dig från dina främsta konkurrenter?

Marknadsföring

  • Hur planerar du att marknadsföra din tjänst eller produkt? Ska du använda fysisk reklam, sökmotoroptimering eller betalda annonser?
  • Har du själv kunskaper inom marknadsföring eller planerar du att anlita en expert?
  • Kan du marknadsföra företaget kostnadsfritt (kanske via sociala medier)?

Prissättning

  • Ska du ta betalt för de tjänster/produkter du erbjuder eller tjäna pengar på trafik (annonser, betalda samarbeten eller affiliate-länkar)?
  • Vilket pris ska produkten eller tjänsten ha? Hur förhåller sig priset till dina konkurrenter?
  • Om du ska köpa in och sälja produkter – hur lågt pris kan du sätta för att ändå göra en hyfsad vinst?

Företagets ekonomi

  • Vem ska sköta den ekonomiska biten, till exempel administration, redovisning och bokföring?
  • Hur ska du finansiera företaget?

👉 LÄSTIPS! 8 enkla vägar för att finansiera din startup

Styrkor och svagheter

  • Vilka styrkor respektive svagheter har din affärsidé?
  • Finns det risker eller möjligheter i framtiden som kan påverka verksamheten?
starta eget företag affärsplan

Steg 3 – Välj en bolagsform

Fundera över vilken bolagsform som passar din verksamhet. Nedan ska vi titta närmare på tre av de vanligaste alternativen (du bör dock inte registrera firman i samband med detta steg. Detta gör du först i steg 8).

Enskild firma

En enskild firma, eller enskild näringsverksamhet som det också kallas, är ett bra alternativ om du är själv i företaget. Denna bolagsform kräver inget startkapital och är därmed helt kostnadsfri att starta.

För att starta en enskild firma behöver du bara bli godkänd för FA-skatt (F-skatt för företaget och A-skatt för dig själv) hos Skatteverket. Detta kan du enkelt ansöka om via Bolagsverkets e-tjänst som du hittar på verksamt.se. Där kan du även anmäla dig för momsredovisning, som arbetsgivare samt ladda upp kompletterande underlag om det skulle behövas.

Enskilda firmor behöver inte registrera företagsnamn hos Bolagsverket, även om det är att rekommendera om du vill skydda företagsnamnet i det län firman är registrerad.

TIPS! Om du behöver hjälp med att starta enskild firma kan du vända dig till Starta-enskildfirma.se. Här ingår bland annat tre månaders gratis bokföring- och faktureringsprogram, en kostnadsfri e-bok samt rådgivning med en erfaren bolagsexpert.

Aktiebolag

Det finns två typer av aktiebolag: privata och publika. Ett privat aktiebolag (AB) passar mindre verksamheter där ni är flera som vill starta ett bolag tillsammans. Från och med 2020 kommer kravet på insatskapital i aktiebolaget sänkas från 50 000 kronor till 25 000 kronor.

Publika aktiebolag kräver ett aktiekapital på 500 000 kronor och passar därmed bäst för större verksamheter.

Så här går det till att starta ett aktiebolag.:

  1. Besluta om att starta aktiebolag med övriga stiftare (du som startar ett AB kallas för stiftare).
  2. Upprätta en stiftelseurkund. Detta dokument anger hur mycket som ska betalas för varje aktie samt uppgifter om bolagets funktionärer.
  3. Skapa en bolagsordning. I denna ska det finnas information om bolagets verksamhet och namn.
  4. Betala aktier. Aktier är andelar i företaget och betalas med kontanter till ett särskilt bankkonto. Alla stiftare behöver inte betala aktier, men de som gör det måste skriva under en aktieteckning.
  5. Banken ordnar relevanta banktjänster. Ett intyg på att aktiekapitalet är inbetalat ska vidarebefordras till Bolagsverket.
  6. Stiftelseurkunden skrivs på. Samtliga stiftare ska skriva under stiftelseurkunden för att aktiebolag ska kunna bildas.
  7. Registrera bolaget. Aktiebolaget måste registreras hos Bolagsverket inom sex månader efter det att stiftelseurkunden skapats. I samband med detta betalas även en avgift på 1 900 kronor.
  8. Verksamheten får ett organisationsnummer. Bolagsverket ger företaget ett organisationsnummer och nu kan verksamheten sätta igång.

Handelsbolag

Även handelsbolag kan vara ett alternativ för två eller flera personer som vill starta bolag tillsammans. Här krävs det inget aktiekapital, däremot kommer minst en av ägarna att hållas ansvarig för företagets skulder (vilket inte är fallet vid aktiebolag, där bolaget är en egen juridisk person).

Så här ser processen ut för de som vill starta handelsbolag:

  1. Bolagsmännen ingår avtal. I avtalet – som kan vara skriftligt eller muntligt – framgår det att man gemensamt kommer att driva verksamheten.
  2. Bolaget anmäls. Anmälan sker på verksamt.se och i samband med detta steg blir företagsnamnet skyddat i det län registreringen sker.
  3. Företaget registreras av Bolagsverket. Om anmälan ser bra ut kommer Bolagsverket att registrera verksamheten, vilket tar mellan en till två veckor.
  4. Registreringsbevis och organisationsnummer. Bolagsverket utfärdar ett registreringsbevis samt ett organisationsnummer. Sedan kan verksamheten sätta igång.

Steg 4 – Nätverka

Ett bra nätverk är viktigt för alla företagare. Genom att gå med i ett företagsnätverk och knyta nya kontakter kan du skapa bättre förutsättningar för din verksamhet. Du blir dessutom en del av en gemenskap samtidigt som du får möjlighet att synliggöra ditt företag.

Bolla idéer och tankar med dina nära och kära. De kan erbjuda nya synvinklar som ger dig ett bredare perspektiv.

Som nybörjare inom egenföretagande kan det vara bra att hitta en mentor som gått igenom samma resa som dig. Att starta företag kan många gånger kännas ganska ensamt, särskilt om man inte får stöd från sin omgivning. En mentor kan ge dig värdefulla råd och motivera dig att fortsätta resan, även när det känns tufft.

Steg 5 – Se över finansieringen

Det kostar alltid pengar att starta företag, men hur höga kostnaderna blir beror på verksamheten.

Om du till exempel vill syssla med affiliate marketing – marknadsföra andra företags produkter eller tjänster – behöver du i princip bara en domän och ett webbhotell. Vill du däremot utveckla en ny produkt och sälja den i en webbshop kommer detta såklart att kosta mer.

Har du inget sparkapital att ta ifrån kan du alltid ansöka om olika bidrag, till exempel från Tillväxtverket, Jordbruksverket eller Vinnova. Du kan även ansöka om starta eget bidrag.

Företagslån beviljas sällan till helt nystartade företag, men det finns vissa undantag – ALMI till exempel. De kan bevilja både mikrolån, innovationslån och tillväxtlån, så länge de tror på din idé (jobba på din affärsplan för att öka dina chanser att få lån!)

Steg 6 – Gör en budget

En budget är ett måste för dig som vill starta företag. Du måste veta hur mycket det kommer att kosta att bedriva verksamheten för att på så sätt kunna räkna ut vad du behöver tjäna för att den ska gå runt.

Ta hänsyn till kostnader för försäkringar, marknadsföring och hemsida. Om du behöver investera i utrustning och lokaler bör du vara extra noggrann med budgeten, speciellt om du kommer att behöva hjälp med finansieringen.

Naturligtvis är det svårt att veta exakta kostnader i förväg, men gör en sammanställning av verksamhetens ungefärliga utgifter per år. Ha i åtanke att utgifterna kan vara extra höga i uppstartsfasen.

TIPS! Använd gärna de kalkyler som finns på Driva-eget.se för att enklare räkna ut de ungefärliga kostnaderna.

Steg 7 – Skapa en digital profil

Den digitala närvaron är idag viktigare än någonsin. Utan en hemsida kommer man tyvärr inte komma särskilt långt. Dessutom förenklar en bra hemsida marknadsföringen på flera sätt.

Domännamn och webbhotell

Det första du bör göra är att hitta ett bra domännamn, fördekaltigen samma namn som ditt företag. Se till att domännamnet är ledigt och köp det gärna via det webhotell du planerar att använda dig av. Webbhotellet är en bekväm tjänst som har hand om din hemsida åt dig om du inte vill ha en egen server.

Priserna för webbhotell varierar beroende på bland annat lagringsutrymme, extrafunktioner och support. Det finns både billigare och dyrare alternativ, så jämför webbhotell noggrant för att hitta det alternativ som passar dina behov bäst. Du kan även läsa igenom tidigare kunders egna omdömen för att se vad de rekommenderar.

Tips! Om du vill hitta bäst webbhotell kan du ta hjälp av Webbhotelldirekt.se. Här kan du jämföra flera webbhotell och läsa mer om vad du ska tänka på innan du signar upp.

Tema och design

När det gäller tema på hemsidan har du följande alternativ:

  • Installera ett kostnadsfritt tema.
  • Köp och installera ett färdigt tema.
  • Anlita en webbutvecklare som bygger ett tema åt dig.

Det sista alternativet är ofta dyrast, men också att föredra om du vill ha en unik hemsida.

En webbutvecklare kan dessutom SEO-optimera temat och göra designen extra användarvänlig. På så sätt kan det bli enklare för webbplatsen att synas högt upp i sökmotorernas resultat. Detta kan i sin tur generera fler konverteringar (att kunder genomför köp).

Sociala medier

Du bör även skapa konton för ditt företag på sociala medier som Twitter, Facebook, YouTube och Instagram. Via dessa kanaler kan du enkelt marknadsföra din webbplats för att på så sätt kunna nå ut till en större kundkrets.

Steg 8 – Registrera för moms

När du känner dig redo är det dags att registrera företaget i den form du bestämt dig för i steg 3.

Naturligtvis kan du registrera företaget tidigare, men så fort du registrerat firman för moms måste du börja momsdeklarera, oavsett om företaget har inkomster eller utgifter.

Följ stegen för den företagsform (enskild firma, aktiebolag eller handelsbolag) du vill registrera.

Steg 9 – Skydda ditt varumärke

Enskilda firmor behöver inte registrera ett företagsnamn hos Bolagsverket, men det kan ändå vara att rekommendera eftersom du då kan hindra andra aktörer från att använda namnet.

Aktiebolag och handelsbolag får ett så kallat registreringsskydd automatiskt, dock gäller det enbart i det län som företaget är registrerat. Vill du skydda namnet i andra län kan du göra det, dock mot en extra avgift.

Vill du skydda en logotyp, ditt varumärke eller din design kan du göra det på Patent- och registreringsverket. Där kan du även ansöka om patent, alltså ensamrätt att utnyttja en uppfinning.

Steg 10 – Börja tjäna pengar

Nu är det fritt fram att börja tjäna pengar på din verksamhet och njuta av livet som egenföretagare! Bygg upp en noggrann strategi för marknadsföring och skapa ett starkt varumärke (till exempel genom profilering).

Lär dig av dina misstag och ge inte upp.

starta eget företag

5 värdefulla tips längs vägen

Här kommer fem tips som kan vara till hjälp för den som precis startat eget företag (de har hjälpt mig en hel del genom åren!).

1. Var inte rädd för förluster

Det är få företag som går med vinst första året. Faktum är att de flesta går med förlust.

En anledning till detta är eftersom företaget ännu inte fått tillräckligt många kunder. Det kan även bero på att verksamheten inte haft nog mycket kapital att lägga på marknadsföring. Ha tålamod och fortsätt framåt.

2. Sälj, sälj och sälj

Ta vara på varje affärsmöjlighet och sälj in företagets idéer och tjänster. Det är sällan kunderna som kommer till dig – du måste hitta dina kunder.

Kontakta företag, skapa kontakter, gör samarbeten och var aktiv på sociala medier. Gör helt enkelt allt du kan för att visa att din verksamhet existerar och bör uppmärksammas.

3. Fokusera på det du kan bäst

Ett vanligt misstag i början är att man försöker göra allt själv. Fokusera istället på det du kan bäst och låt andra sköta det du inte är lika vass på.

Även om du kommer att behöva betala för vissa tjänster kommer det ändå löna sig i slutändan eftersom det med största säkerhet kommer att ge bättre resultat. Kanske kan det vara en idé att byta tjänster med andra företagare?

4. Var ekonomisk!

Warren Buffett – en av vår tids mest kända investerare – sa en gång att rikedom inte handlar om de stora inkomsterna, utan om de små utgifterna. Detta bör även gälla för företagandet.

Sträva efter att hålla kostnaderna nere i den utsträckning det går och lägg pengar på det allra viktigaste.

5. Sluta aldrig utvecklas

Fastna inte i samma gamla mönster när det gäller ditt företag.

Sträva alltid efter att utveckla din verksamhet och dina produkter för att hänga med i trender som påverkar marknaden och beteendet hos dina kunder.

Framgång är förmågan att gå från misslyckande till katastrof utan att tappa din entusiasm.

Winston Churchill
Previous

Halva priset på att starta aktiebolag 2020

8 intressanta utbildningar för entreprenörer

Next

Lämna en kommentar