Moms, även kallad mervärdesskatt, är en skatt som vi alla måste betala när vi handlar. Som privatperson kommer du dock inte att märka av den eftersom skatten redan är inbakad i priset. Om ditt företag är momsregistrerat ska du dock deklarera och betala moms.
När du köper varor och tjänster till din verksamhet ska du göra avdrag för den moms du betalar. När du sedan säljer till kunder ska du lägga moms på priset som du sedan betalar in till Skatteverket.
Beroende på om du köper eller säljer en vara pratar man om ingående och utgående moms. I denna artikel ska vi koncentrera oss på ingående moms – vad det är, hur du bokför den och hur du gör avdrag för den.
Innehåll: |
1. Så fungerar ingående moms |
2. Hur redovisar jag moms? |
3. Ingående moms vid inköp från EU |
4. Summering |
Så fungerar ingående moms
Varje gång du köper in en produkt betalar du ingående moms medan du vid försäljning tar ut utgående moms som kunden betalar. För att förenkla definitionerna kan vi säga att du får ingående moms när du får en faktura. När du istället skickar ut en faktura betalar du utgående moms.
Kontot som används för bokföring av ingående moms är 2640.
Exempel:
Du har köpt en dator och betalat 12 500 kronor inklusive moms. Momsen är 2 500 kronor och fakturan betalas via banken.
Konto | Debet | Kredit |
4000 – Inköp av varor | 10000 | |
2640 – Ingående moms | 2500 | |
1930 – Företagskonto | 12500 |
LÄS ÄVEN:
Så fungerar moms (kalkylator)
Hur redovisar jag moms?
När du registrerade ditt företag för moms står det hur ofta du ska skicka in din momsdeklaration på registerutdraget. Det kan vara varje månad, kvartalsvis eller en gång per år. Det enklaste sättet att redovisa moms är genom att logga in på Skatteverkets hemsida. Där hittar du även instruktioner om hur du fyller i en momsdeklaration.
När du momsdeklarerar i slutet på perioden ska du kvitta utgående moms mot ingående moms. Är summan för utgående moms större än den för ingående – det vill säga att du sålt mer än du har köpt – ska du betala in mellanskillnaden till Skatteverket. Om du har köpt för mer än vad du sålt ska du istället få tillbaka pengar.
Ska du betala moms ska betalningen finnas på Skatteverkets konto senast på momsdeklarationens inlämningsdag. Får du istället pengar tillbaka kommer de att sättas de in på skattekontot. Därefter kan du begära att de betalas ut till företagskontot om du har anmält ett sådant.
Exempel:
Vi tar samma uppgifter från exemplet ovan. På konto 2640 – Ingående moms finns nu 2 500 kronor. När du ska redovisa beloppet till Skatteverket skapar du följande verifikation:
Konto | Debet | Kredit |
1650 – Momsfordran | 2500 | |
2640 – Ingående moms | 2500 |
Sedan kommer Skatteverket att betala ut beloppet till företagskontot och du bokför utbetalningen så här:
Konto | Debet | Kredit |
1650 – Momsfordran | 2500 | |
1930 – Företagskonto | 2500 |
LÄS ÄVEN:
Momsavdrag: Detta kan du köpa på företaget
Ingående moms vid inköp från EU
När det gäller handel med andra länder inom EU gäller omvänd skattskyldighet. Det betyder att det är köparen som ska beräkna och redovisa moms i sitt land med den momssats som gäller där. Säljaren tar ingen moms om köparen anger ett giltigt VAT-nummer.
Exempel:
Du har köpt en programvara från Tyskland och priset är 205 euro, vilket motsvarar 2 070 kronor. På fakturan finns ingen moms. Du räknar ut själv momsen som ingår med 25 procent – 517,50 kronor (2070 x 0,25 = 517,50 kronor). Inköpet bokför du på följande sätt:
Konto | Debet | Kredit |
1930 – Företagskonto | 2070,00 | |
2614 – Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 % | 517,50 | |
2645 – Beräknad ing.moms på förvärv fr. utlandet | 517,50 | |
4535 – Inköp av tjänster från annat EU-land 25 % moms | 2070,00 |
Du bokför på samma sätt även om säljaren har lagt på moms i sin faktura. När du räknar ut momsen använder du den procentsats som gäller i Sverige för den vara/tjänst du köpt (25 procent, 12 procent eller 6 procent) oavsett säljarens moms.
Exempel:
Vi antar att du köpt böcker från Polen. Säljaren har lagt på 8 procent moms och fakturabeloppet är 82 euro, vilket är 828 kronor. Momsen på böcker i Sverige är 6 procent, vilket i detta fall motsvarar 49,68 kronor. Inköpet bokför du så här:
Konto | Debet | Kredit |
1930 – Företagskonto | 828,00 | |
2634 – Utgående moms omvänd skattskyldighet 6% | 49,68 | |
2645 – Beräknad ing. moms på förvärv från utlandet | 49,68 | |
4517 – Inköp av tjänster från annat EU-land 6% moms | 828,00 |
Summering
Ingående moms är den moms du betalar varje gång du köper en vara eller tjänst. Den ska sedan kvittas mot den utgående momsen när du fyller i momsdeklarationen i slutet av varje redovisningsperiod.
LÄS ÄVEN:
Viktiga datum för företagare 2021