Förbättra din mentala styrka med 11 enkla knep

| |

Alla har vi någon gång hamnat i en svacka där vår mentala styrka verkar ha flytt landet. De enklaste uppgifterna verkar fullständigt meningslösa och lagret av motivation ekar tomt. Samtidigt verkar det som att alla andra lyckas förutom du.

Även om det känns som att himlens största regnmoln hänger över ditt huvud finns det faktiskt en positiv aspekt med det hela. Tuffa tider är essentiella för din personliga utveckling.  

Som entreprenör möter man ofta motgångar och hinder längs vägen mot målet. Dock får aldrig känslan av hopplöshet och tvivel ta över – då kommer du inte att komma långt.  

Precis som med din fysiska styrka måste du träna upp din mentala styrka. På så sätt kan den förebygga påverkan av stress, negativet och annat som kan försämra ditt psykiska mående.

Så hur gör man för att bygga upp en mental styrka? Nedan hittar du 11 enkla, men effektiva tips.

1. Sluta jämför dig själv med andra

De flesta av oss har någon gång jämfört oss själva med någon annan, vare sig det är en vän, familjemedlem eller kändis.

Psykologer menar att detta ett sätt för oss att mäta vårt eget värde. Beteendet är faktiskt helt naturligt – det är nämligen människans instinkt att känna tillhörighet i en grupp av individer.

Till en viss del kan det vara sunt att jämföra sig själv med andra – till exempel för att få motivation och inspiration.

Å andra sidan kan detta beteende ha negativa effekter på vår mentala styrka. Det kan bland annat skapa avundsjuka och missunnsamhet, två egenskaper som knappast kommer att ge dig motivation och glädje.  

Vi har alla olika egenskaper och förutsättningar. Därför finns det ingen mening med att jämföra oss själva med andra, vare sig det gäller bedrifter eller utseende. Det kommer alltid att finnas någon som är ”bättre”, vilket betyder att du bara kommer att slösa värdefulltid och energi.

”Comparison is the thief of joy” – Theodore Roosevelt

2. Fokusera på dina tidigare bedrifter

Vi alla vet hur lätt det är att haka upp sig på misstag och misslyckanden i det förflutna. Faktum är att vi människor alltid lägger betydligt mer energi på det negativa än på det positiva.

Genom att flytta över ditt fokus till det du faktiskt lyckats med i livet kan du enkelt stärka ditt självförtroende och självkänsla. Därmed kommer även din mentala styrka att få en rejäl boost.

Källa: Unsplash

Det kan vara så enkla saker som att lyckats bra på ett prov eller att målat ett vackert konstverk. Kanske har du lyckats spara ihop pengar på egen hand för att köpa en resa du längtat efter?

Låt dina bedrifter få mer plats i dina tankars rampljus än dina misslyckanden.

3. Uppmärksamma negativa tankebanor

Det går inte att tänka positivt hela tiden, men när de negativa tankarna kryper sig på har du två alternativ:

  • Du kan antingen låta dem gå loss och äta upp all din energi.
  • Eller så kan du uppmärksamma att de finns där, men låta dem passera.

Du bör inte utesluta negativa tankar helt och hållet. Då är risken att de samlas i ditt undermedvetna och brakar loss i en stor explosion i framtiden.

Istället bör du notera att de finns där, men inte haka upp dig på dem. Fokusera på något positivt – kanske din familj, din partner eller ditt husdjur. Detta är en enkel, men effektiv metod som kan förbättra din mentala styrka på lång sikt.

Det kan också vara bra att ventilera den negativitet som du känner. Bara genom att prata med någon du står nära kan göra stor skillnad. Tänk dock på att det är skillnad på att prata och att älta.

4. Vänd dig till rätt människor

När du känner dig låg är det viktigt att du omger dig själv med rätt personer. Om du inte gör det kan situationen förvärras ytterligare.

Ventilera inte det du känner till vem som helst, utan se till att vända dig till någon du faktiskt kan lita på. Även om personen inte ger dig en lösning kommer du ändå att få den energi du behöver för att ta dig igenom den tuffa perioden.

5. Erbjud stöd till andra

Genom att erbjuda vår hjälp och vårt stöd till andra kan vi förbättra vår mentala hälsa och stärka vår självkänsla. Faktum är att detta är en utav de bästa metoderna för att må bättre på kort sikt.

Studier visar att medlidande och sympati minska minska ångest och stress. Samtidigt blir det enklare att acceptera sina egna känslor snarare än att försöka förändra eller förtränga dem.

Erbjud ditt stöd till dina medmänniskor och var sympatisk – det kommer att gynna både dem och dig själv.

6. Fokusera på processen – inte på resultatet

Det finns många positiva aspekter med att vara målinriktad. Att stirra sig blind på resultatet och glömma bort processen är dock inte att rekommendera. Detta kan nämligen skapa en känsla av att ”aldrig komma fram” som i sin tur kan framkalla tvivel.

Varje resa börjar med ett enda steg, vare sig det handlar om att starta en verksamhet eller att komma i form. Du bör alltid ha ditt mål i ögonvrån, men lägga minst lika mycket energi på själva resan.

Uppmärksamma varje steg du tar i rätt riktning. Till slut kommer du att nå ditt mål och förmodligen kommer du att upptäcka att resan var mycket viktigare än själva målet.  

Den utveckling du genomgår i processen är viktigare än själva målet.  

Källa: Unsplash

7. Håll igång!

Här kommer ett riktigt klassiskt tips – rör på dig och var aktiv. Det finns ett oräkneligt antal studier som visar att aktivitet har positiva effekter på vår fysik såväl som på vår psyke.

Regelbunden motion motverkar depression och minskar stressnivåerna i kroppen. Samtidigt ger träning dig mer energi och glädje, vilket har att göra med utsöndringen av endorfiner när vi rör på oss. Träning kan dessutom förbättra minnet, koncentrationsförmågan och kreativiteten.

Kombinera gärna träning med frisk luft, till exempel genom att ta en rask promenad eller springtur. Detta är ett oslagbart recept för mental styrka.

8. Strunta i andras förväntningar på dig

Känns det som att alla har höga förväntningar på dig eller dina prestationer? Gör du allt du kan för att uppfylla dessa förväntningar?

Lär dig att skilja mellan ansvarsområden (till exempel förväntningar från jobbet eller skolan) och att vara någons dörrmatta. Sluta försök att leva upp till förväntningar som är helt onödiga, det kommer du att spara både tid och energi på.

TIPS! Titta på Sarah Nights TEDx Talk i artikeln 5 inspirerande TEDx Talks där hon berättar om hur man prioriterar på rätt saker.

9. Rensa i dina sociala medier

Sociala medier kan vara utmärkta källor till inspiration. Det finns mängder av Facebook- och Instagram-konton som både kan motivera och inspirera. Samtidigt finns det också en del hel skräp som kan ha förödande effekter på din mentala hälsa.

Detta tips hänger på sätt och vis ihop med att inte jämföra sig med andra. Sociala medier är en utmärkt plattform för den som vill sträva mot perfektion – det vill säga något som inte existerar.

Gör en social storstädning och avfölj kanaler som enbart ger dig ångest. Du tjänar ingenting på att följa dessa konton.

10. Vänta inte på att bli inspirerad

Många sitter och väntar på att inspiration ska komma till dem istället för att aktivt försöka hitta inspiration.

Motion creates motion.

Om du saknar inspiration inför en uppgift – börja ändå. Chanserna att inspirationen kommer när du väl satt igång är större än om du sitter och väntar på att bli inspirerad.

Dessutom ökar ditt självförtroende varje gång du satt igång med en uppgift och lyckats med den. Detta kommer i sin tur att ha positiv inverkan på din mentala hälsa.

11. Fokusera på det positiva

Sist men inte minst – sluta ge uppmärksamhet åt allt det negativa i livet.

Fokusera på allt du lyckats med istället för misslyckats med. Tänk på allt du har istället för allt du inte har. Detta är kanske det viktigaste tipset av alla för att bli stark i sinnet. Genom att vara tacksam i nuet kommer motivation och inspiration att komma till dig naturligt.  

Previous

En enkel guide till affiliate marketing

Sverige – sämst i västvärlden på kvinnligt entreprenörskap?

Next

Lämna en kommentar