Vad är positionering?

Uppdaterad: | ,

Att stärka din position på marknaden är avgörande för framgångarna i ditt företag. På så sätt kan du nämligen styra specifika kunder att välja dig framför dina konkurrenter. Detta ger dig en unik position i kundernas medvetande och därför brukar man kalla denna del av marknadsföringen för positionering.

I denna artikel ska vi titta närmare på begreppet positionering – vad det är, hur det fungerar och varför det kan vara en god idé att implementera i din marknadsföringsstrategi.

Innehållsförteckning:
Vad innebär positionering?
Varför ska jag använda positionering?
Olika typer av positionering
6 tips för att lyckas med positionering

Vad innebär positionering?

Det har uppskattats att vi nås av mellan 6000 – 10 000 reklambudskap per dygn. Det innebär också att merparten av dem filtreras bort och att endast de unika stannar kvar i vår hjärna. Det är just detta positionering handlar om – att det är just ditt budskap som kunderna kommer ihåg.

Positionering handlar kort sagt om att i konsumenternas medvetande skapa associationer till ditt varumärke som unikt, bättre och olikt allt annat i branschen.

Eftersom det ofta är positioneringen som avgör kundens val beskrivs den av många som den viktigaste ingrediensen i en välfungerande marknadsföringsstrategi.

Med hjälp av positionering kan du dels stärka din position på marknaden, men också göra din verksamhet mer konkurrenskraftig.

Varför ska jag använda positionering?

Du startar ett företag, tar fram en produkt som tilltalar din målgrupp och verksamheten är i gång. Det är dags att sätta ditt varumärke på kartan och skörda framgångar på marknaden. Det kan vara svårt, men fullt möjligt med hjälp av positionering.

Allt beror på ditt sätt att marknadsföra ditt namn och produkt. Lyckas du övertyga konsumenterna att det du erbjuder är ”one of a kind” och det kan inte jämföras med något annat blir positioneringen effektiv och vägen till framgång lite lättare.

Fastnar idén i kundernas sinne kommer de inte att köpa dina produkter utan ditt varumärke. Detta kan leda till andra fördelar för din verksamhet, exempelvis möjligheten att ta högre priser, förstärka kundernas lojalitet och få fler återkommande kunder. Apple är ett bra exempel på effektiv positionering.

Med produktpositionering når du erkännande och synlighet eftersom den handlar om vad produkten representerar för en köpare. Dina kunder känner redan till dina produkter oavsett om det beror på riktad reklam eller andra marknadsföringsinsatser. Men du ska alltid sikta högre – fler kunder, nya målgrupper och större andelar av marknaden. Allt detta kommer positioneringen att hjälpa dig med.

Olika typer av positionering

Beroende på vilka kriterier som ligger till grund för positioneringen finns det följande typer:

Positionering baserad på produktegenskaper

Som tidigare nämnt sker positionering i kundernas medvetande. Därför är det avgörande att den ska utgå från kundens önskemål och behov.

Det räcker alltså inte med att bara beskriva produkten som ”bättre” eller ”bäst”. Den ska ha en tydlig och trovärdig identitet och förmedla en unik möjlighet eller fördel för kunden.

En mall som du kan använda dig av är denna:

För (kund, kundgrupp) som (förklara behov) är (din produkt) en (produktkategori) som (beskriv fördel). Till skillnad från (konkurrentens produkt) är vår produkt (ange skillnaderna).

Prisbaserad positionering

Kampen om konsumenterna stimulerar företag att ta fram nya och billigare produkter som fyller ett behov på marknaden. För att kunna positionera din produkt efter pris måste du därför erbjuda konkurrenskraftiga priser. Då kan du till exempel lansera ditt varumärke som ”billigt” eller ”billigaste”.

Glöm dock inte att vara objektiv och trovärdig. Med dagens digitalisering kan kunderna hitta/upptäcka ännu lägre priser och förlorar du kundens förtroende får du problem i framtiden.

Kvalitetsbaserad positionering

Du kanske har hört uttrycket ”Köper man billigt – köper man dyrt”. Det syftar på att billiga varor är förknippade med dåligt kvalitet, går fort sönder och man måste köpa nytt. Men är detta sant? Är dyra varor bättre? Det beror på vem man frågar.

Vissa kunder handlar ett visst varumärke, oavsett pris. För dem är det självklart att märket andas kvalitet. Det är inte varan de köper utan märket och ryktet. Anledningen till detta är tillverkarens positionering som ger resultat. Återigen är Apple ett bra exempel.

Positionering baserad på användningsområde

Innan du tar fram en produkt måste du förstås undersöka marknaden och målgruppen för att kontrollera efterfrågan och behov. Därefter utvecklar du produkten efter resultatet. Med andra ord du positionerar din produkt efter användningsområde.

Positionering baserad på konkurrens

För att lyckas med positionering måste du överträffa dina konkurrenter. Du måste kunna påpeka skillnaden mellan din och deras produkt och hur denna skillnad ska gynna kunden. Motiveringen ska vara objektiv och trovärdig.

Misslyckas du med det kan du testa att locka deras kunder genom att erbjuda liknande produkter med samma funktion och meriter.

6 tips för att lyckas med positionering

För att lyckas med positionering finns det en del saker som kan vara bra att tänka på. Nedan har vi samlat sex enkla tips.

1. Hitta en positioneringsgrund

Innan du börjar positionera dig är det viktigt att du är välbekant med både din produkt, marknad och målgrupp. Några av frågorna du måste hitta svar på är:

  • Är produkten unik? 
  • Tillfredsställer den viss behov hos kunderna?
  • Vilka är fördelarna med produkten och kan jag bevisa dem?
  • Förstår kunden budskapet?

2. Skapa en slogan

För att dina kunder enklare ska memorera och känna igen din verksamhet kan det vara en god idé att ta fram en kort slogan. Vem är inte bekant med L’Oréals ”Because you´re worth it” eller McDonalds “I´m loving it”?

3. Gör en konkurrensanalys

Känn dina samarbetspartners bra, men känn konkurrenterna ännu bättre. Det är trots allt dem du ska kämpa mot.

Analysera hur de når sina kunder, granska deras marknadsföring och metoderna de använder. Ta även reda på deras starka och svaga sidor (till exempel genom att göra en SWOT-analys) och vänd deras svagheter till din styrka.

4. Hitta din aktuella positionering

Genom att jämföra din produkts styrkor mot de konkurrerande kan du avgöra ungefär var du befinner dig på marknaden. Vill du visualisera din position ska du skapa ett så kallat positioneringsdiagram.

Välj de kriterier som ska ingå i jämförelsen och placera sedan ut dig och dina konkurrenter i diagrammet. Så här kan ett positioneringsdiagram se ut:

positioneringsdiagram

Logotyperna i exemplet representerar företag.

5. Ta fram en positioneringsstrategi

När du väl vet vilken produkt/fördel du ska positionera är det dags att välja strategi (se avsnittet Typer av positionering).

6. Marknadsför budskapet

Utveckla en marknadsföringsstrategi som kommer att övertyga konsumenterna att köpa just din produkt. Förklara kort varför de ska göra det och varför de ska tro på budskapet. Inkludera strategin i företagets marknadsplan.

Summering

Positionering är en av de viktigaste delarna i din marknadsföringsstrategi. Det är nämligen den som gör att kunderna väljer ditt varumärke framför konkurrenternas, oavsett pris.

Glöm inte att positioneringen egentligen sker i kundernas medvetande och inte på skrivbordet. Försök därför att alltid utgå ifrån hur dina kunder tänker och resonerar.

Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 0 / 5. Antal röster: 0

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Vad är segmentering?

Vad är lönebidrag?

Next

Lämna en kommentar