Vad är en entreprenör och hur blir man en?

| |

En entreprenör beskrivs ofta som en kreativ person med ett brinnande intresse som vill driva nystartade verksamheter i rätt riktning. Exakt vad som kännetecknar entreprenörskap kan dock skilja sig en hel del beroende på vem man frågar.

Entreprenörskap är ett brett begrepp som kan handla om många saker. Kortfattat kan man säga att en entreprenör tar en idé som kan underlätta för andra och gör den till verklighet.

Idag kan alla bli entreprenörer, vilket gör denna ”bransch” extra fascinerande. Det spelar ingen roll om man är man eller kvinna, ung eller gammal, hög- eller lågutbildad.

Faktum är att de flesta som läser detta förmodligen haft en riktigt bra idé som kunnat göra dem till riktiga superentreprenörer. Det är här entreprenörskapet utmärker sig – istället för att låta en bra idé glida dem ur händerna väljer de att testa dess potential.

Om du aldrig hört talas om entreprenörskap tidigare kanske det låter lite krångligt. Nedan ska vi göra vårt bästa för att förklara vad som utmärker en entreprenör – och hur man gör för att faktiskt bli en.

Innehåll:

Vad är entreprenörskap?

Entreprenörskap handlar i huvudsak om fyra saker:

  • Initiativförmåga
  • Kreativitet
  • Passion
  • Problemlösning

Dock kan definitionen av detta begrepp se ut på olika sätt.

I Svenska synonymer läser vi ”nyföretagare, pionjär, eldsjäl, banbrytare”. I Wikipedia hittar vi en längre beskrivning – ”en person som tar en idé för en produkt eller tjänst, reflekterar över risker och möjligheter, samlar ihop resurser, planerar och implementerar idén”.

Enligt Tillväxtverket ”handlar det om en känsla av att kunna förverkliga något baserat på en idé eller en förmåga att lösa ett problem”. I Bolagslexikonet står det att ”det är en person som är driftig och har nya idéer som skapar inkomstmöjligheter och arbetstillfällen antingen för entreprenören själv eller för flera
personer
”.

Många som hör ordet ”entreprenör” tänker ofta på namn som Steve Jobs, Elon Musk eller Oprah Winfrey, alltså personer som påverkat vårt samhälle på ett eller annat vis.

Personligen skulle jag definiera entreprenörskap som förmågan att tänka utanför ramarna, ta risker och kliva ur sin egen trygghetszon. 

En helt ny gren av entreprenörer dök upp för bara några år sedan i samband med utvecklingen av sociala medier, så kallade ”influencers”. Det här med entreprenörskap är dock knappast ett nytt fenomen – entreprenörer har funnits i hundratals år.

Tre exempel på entreprenörskap

Gabrielle ”Coco” Chanel är ett namn som många förknippar med kläder och lyx. Men visste du att denna modeikon även var med och uppfann sportkläder för kvinnor? Dessutom är Chanel den enda modedesignern som varit med på listan över de 100 mest inflytelserika personerna under 1900-talet (Times Magazine).

Walt Disney är ett namn de flesta är bekanta med. Även detta är en riktig ikon inom entreprenörskap. Disney försökte redan i ung ålder få jobb som tecknare på en nyhetstidning, men han fick istället nöja sig med att hjälpa en studio med annonser till tidningar. Efter en lönesänkning valde han att säga upp sig och kort därefter kom han på karaktären Musse Pigg. Resten är historia.

Har du hört talas om Josephine Cochran någon gång? Denna högståndskvinna anordnade ofta stora middagar i hemmet, men oroade sig ständigt över sitt känsliga porslin som alltid behövde diskas för hand. Så hon valde att uppfinna den första moderna diskmaskinen.

Vad har då alla dessa entreprenörer gemensamt? Deras vision i samband med en stor initiativförmåga. De vågade satsa på sin egen idé utan rädsla för att misslyckas.

Hur blir man entreprenör?

Eftersom entreprenörskap finns inom så många olika branscher och områden finns det inget riktigt ”recept” på hur man blir en framgångsrik entreprenör. Dock finns det några generella riktlinjer som vi ska titta närmare på nedan.

1. Börja med en idé

En bra idé är fröet i processen för att bli en entreprenör. Det kan till exempel handla om att ta fram en produkt eller en tjänst som du själv tycker saknas. Samtidigt behöver det inte handla om att ta fram något helt nytt – det går minst lika bra att ta något som redan finns och förbättra det.

Något som är viktigt att komma ihåg är att en entreprenör inte behöver ha ett eget företag. Det finns entreprenörer även inom befintliga företag som till exempel jobbar med att leda verksamhetens utveckling i rätt riktning.

2. Skaffa kunskap gällande din idé

Om du har en bra idé kommer du behöva kunskap för att kunna göra den till verklighet. Har du redan koll på hur det ska gå till är det utmärkt, men i övriga fall gäller det att läsa på ordentligt.

Entreprenörer fokuserar inte enbart på målet – de fokuserar på hur de ska gå tillväga för att ta sig till målet – och där spelar kunskap en avgörande roll.

Kunskap finns överallt omkring oss – framför allt på nätet där den ofta dessutom är helt gratis. Ibland kan dock den bästa kunskapen komma från en bra mentor eller rådgivare, någon som redan har kunskap om det du vill uppnå.

3. Gör din idé till verklighet

Det sista steget är att sätta dina planer i rullning i praktiken. Här är det viktigt att komma ihåg en viktig sak – även om det inte går som planerat (vilket det förmodligen inte kommer att göra – åtminstone inte första gången) är detta ingen anledning att sluta försöka.

Visste du att JK Rowling – författaren till de världsberömda Harry Potter-böckerna – fick nobben av en fler än 10 bokförlag innan hennes första bok publicerades? Och visste du att Colonel Sanders, grundaren av Kentucky Fried Chicken, fick sitt recept sålt först efter att ha blivit avvisad 1008 gånger?

Entreprenörskap handlar om att se förbi motgångar och göra om istället för att ge upp. Det sägs att det enda misstaget en sann entreprenör kan göra är att göra samma misstag två gånger (ett ordspråk som alltid funnits med mig i mina motgångar).

Utbildningar inom entreprenörskap

Om du inte har någon idé ännu, men fortfarande är intresserad av entreprenörskap finns det utbildningar – även på distans – inom detta område som kan vara att rekommendera.

Du kan hitta utbildningar inom entreprenörskap och företagande såväl som utbildningar för entreprenörer som vill starta eget företag. Det finns till och med nischade entreprenörutbildningar för de som vill jobba med mode eller hälsa.

En bra utbildning inom entreprenörskap ger dig en bra grund inför framtiden. Här får du bland annat lära dig om relevanta lagar och bestämmelser, affärsplaner, försäljningstekniker samt hur du går från idé till företag.

Vad är skillnaden mellan företagare och entreprenör?

Skulle man fråga någon vad skillnaden mellan en entreprenör och en företagare är skulle svaren förmodligen vara delade. Visst är det så att entreprenörer ofta driver egna företag, men det är absolut inget krav. 

Entreprenörer kan finnas på olika arbetsplatser och jobba med utveckling inom flera olika områden. Det kan till exempel handla om att utveckla mjukvarusystem inom företaget (som ofta kallas IT-entreprenörer), planera framtida projekt och utvärdera risker och möjligheter i samband med dessa.

För de flesta går dock entreprenörskap och företagande hand i hand. Jag har frågat fyra personer om hur de ser på skillnaderna mellan dessa två begrepp. 

  • ”En entreprenör drivs av företagsamhet, medan en företagare driver ett företag.”
  • ”Entreprenören tar fler risker än företagaren och vågar testa nya gränser.”
  • ”Man börjar som entreprenör och slutar upp som företagare”
  • ”Företagaren har ett företag. Entreprenören har en idé.”

8 egenskaper hos framgångsrika entreprenörer

Alla som betalar företagsskatt kan kalla sig för företagare, men alla kan däremot inte kalla sig entreprenörer. Som vi nu konstaterat ligger dessa två begrepp nära varandra, men de flesta är överens om att några viktiga egenskaper skiljer dem åt. 

Är du inte säker på vad som krävs för att bli entreprenör kan du se om du har några av (eller alla) egenskaper vi nu kommer att beskriva. 

1. Andra ser brister, du ser möjligheter

När personer i din omgivning klagar på produkter som inte fungerar eller som kan förbättras låter du inte detta passera obemärkt. Istället registrerar du synpunkterna och klagomålen.

Därefter analyserar du marknaden med en snabb googling (kanske finns det redan en bättre version av produkten tillgänglig?) och börjar fundera över hur produkten skulle kunna förbättras. Kanske kan detta vara ditt nästa projekt?

2. Du gillar att ifrågasätta gamla mönster

Om dina kollegor, vänner eller familjemedlemmar är kvar i gamla strukturer kan du inte låta bli att ifrågasätta. ”Så här har vi alltid gjort”-argument triggar igång din förmåga att utforska nya möjligheter. Kan detta göras smidigare? Enklare? Bättre? Kan det slopas helt och hållet för att spara tid och pengar?

Genom att ifrågasätta kan personer i din omgivning nya perspektiv som kan skapa nya möjligheter. Var dock lite varsam när det gäller din arbetsgivare – du vill ju inte bli av med jobbet på grund av din påstridighet.

3. Du blir sällan nöjd

Detta är en egenskap med både positiva och negativa sidor. Självklart är det viktigt att vara nöjd med sina prestationer, men som entreprenör anser du att resultatet alltid kan bli bättre.

Du gillar att nå dina mål, men njuter sällan av dina segrar särskilt länge. Istället är du upptagen med att sätta nya mål och starta igång nya projekt.

4. Du är ansvarstagande och självständig 

Entreprenörer vet att ingen annan än de själva är ansvariga för deras framgång, därför är de både självständiga och ansvarstagande. De skjuter inte upp på uppgifter och ”tar det imorgon”, istället är de motiverade att få så många saker gjorda som möjligt – det är detta som alltid för dem framåt.

5. Du älskar att jobba

Många entreprenörer (inklusive jag själv) är på jobbet dygnet runt. Medan andra släpper jobbet när de lämnar kontoret, tar entreprenörer oftast med sig jobbet hem – i tankarna.

Detta må låta som en negativ egenskap – vilket det i många fall också kan vara. Att jobba för mycket är inte sunt och kan leda till både stress och utbrändhet. Här finns dock en viktig skillnad.

Jag får ofta höra att jag jobbar för mycket och att jag behöver ta en paus. Även om jag inte kan tala för alla entreprenörer där ute kan jag personligen säga att jag jobbar så mycket för att jag tycker det är roligt. Det ger mig energi snarare än tömmer mig på energi (men självklart njuter även jag av lediga dagar).

Det sägs att en entreprenör är den enda som är villig att jobba 80 timmar i veckan för att slippa jobba 40 timmar i veckan.

För att kunna jobba mycket – och framför allt för att kunna producera bra resultat – är det viktigt att hålla sin livsstil i en god balans. En bra balans får man av att äta hälsosamt, sova regelbundet och sig aktiv.

6. Du gillar att styra och ställa

Ett stort kontrollbehov – särskilt när det kommer till egna projekt – är en vanlig egenskap hos entreprenörer. De gillar alltid att dubbelkolla för att vara säkra på att allt går till på rätt sätt. Ett vanligt tankemönster är ”det är lättare om jag gör det själv så att det blir rätt från början, det kommer att spara tid och pengar”.

Detta är en egenskap som entreprenörer ofta behöver jobba med eftersom det helt enkelt inte går att göra allt själv. Och även om man gillar att jobba kan det till slut bli för mycket för både kropp och hjärna. 

7. Du är risktagande 

Risker skrämmer inte entreprenörer, tvärtom. Genom att ta risker kan du göra något som ingen annan gör, vilket i slutändan kan leda till bättre resultat. Utveckling kan inte ske inom trygghetszonen, ett faktum som entreprenörer är väl medvetna om.

Om man misslyckas är det inte hela världen – då har man i alla fall testat. Kanske kan man testa en annan metod för att få fram det resultat man önskar sig?

Kreativitet + initiativförmåga + risktagande = en sann entreprenör. 

8. Du påverkas inte av tvivel

Entreprenörer får ofta höra kritik gällande deras idéer, att konkurrensen är för hög eller att de inte kommer att lyckas. Detta är dock ingenting som påverkar deras drivkraft, i många fall är det faktiskt helt tvärtom – tvivel och ifrågasättande kan faktiskt fungera som ett bränsle.

Vad omgivningen har att säga spelar ingen roll för en passionerad entreprenör. Så länge de tror på sin sak kommer de få den att fungera.

Det kan däremot vara värt att notera omgivningens synpunkter, även om de är kritiska. Om du till exempel vill starta en webbshop för köksartiklar kan du bolla idéer med personer i din närhet. Finns det några funktioner de saknar? Vad värdesätter de när de handlar online?

Är du en framtida entreprenör?

Förhoppningsvis har du nu fått en bättre bild av vad entreprenörskap innebär och kanske har du länge suttit på en idé som du känner att du vill ta tag i. Det fina med entreprenörskap är att alla kan lyckas, oavsett kön, ålder och utbildning. I slutändan handlar det bara om passion och initiativ.

5 inspirerande TEDx Talks du inte får missa

Next

Lämna en kommentar