5 tips för att lyckas med SEO optimering

Uppdaterad: | ,

Om ditt företag har en hemsida finns det många goda anledningar att börja med SEO-optimering. Med hjälp av sökmotoroptimering kan du nämligen öka företagets synlighet i sökmotorerna, vilket gör det enklare för rätt kunder att hitta till din verksamhet.

Att lyckas med SEO optimering kräver dock både kunskap, tålamod och intresse. Sökmotorerna uppdaterar sina algoritmer konstant för att göra upplevelsen så bra som möjligt för sina sökare. Så det gäller att hänga med för att veta hur rankningsfaktorerna utvecklas.  

I den här artikeln delar vi med oss av fem tips för SEO optimering som kan vara värdefulla för din SEO-strategi.

Om du inte vet vad SEO är rekommenderar vi att du läser vår nybörjarguide till sökmotoroptimering innan du tar del av tipsen i denna artikel.

1. Strukturera upp dina nyckelord

När du gör din sökordsanalys är det viktigt att du strukturerar upp dina nyckelord. Utforma dina huvudsidor – så kallade pillar pages – efter dina primära nyckelord med höga volymer.

Även sekundära nyckelord går bra att använda i huvudsidorna, men kan i många fall passa bättre som primära sökord i helt egna artiklar. De stöttar dina huvudsidor genom interna länkar och visar sökmotorerna att din webbplats har omfattande kompetens inom ett visst område.

Exempel: Du driver en webbplats inom ekonomi. På en av dina huvudsidor vill du ranka på sökordet ”moms”, som blir ett primärt sökord. För att öka chanserna att ranka på detta sökord kan du skriva artiklar utformade efter sekundära sökord, exempelvis ”ingående moms” och ”momsavdrag” i vilken du internlänkar till din huvudartikel.

Att försöka få plats med all information i en och samma artikel är sällan en bra idé. Då riskerar du dels att överanvända sökord och fraser, men också att göra artikeln ganska irrelevant och svårläst.

2. SEO optimera dina titlar och rubriker

För att både läsare och sökmotorer ska förstå vad innehållet på din hemsida handlar om är det viktigt att dina SEO-titlar samspelar med dina rubriker.

Dina SEO-titlar ska innehålla sökordet, men också vara attraktiva för besökaren. Om ditt innehåll rankar bra, men får få klick kommer sökmotorerna att ge din position till en konkurrent med en bättre SEO-titel.

Det är också viktigt att dina rubriker på sidan besökaren klickar sig in på faktiskt matchar informationen i din SEO-titel. Om de inte gör det kommer besökaren (och sökmotorn) att bli förvirrad och förmodligen lämna sidan.

Kort sagt, lägg lite extra kärlek på dina SEO-titlar och rubriker. De är viktiga för din SEO optimering och kan många gånger vara avgörande för konverteringen.

Tips! Du vet väl om att du kan ta en SEO kurs, exempelvis hos Nordic Tech Institute, för att fördjupa dina kunskaper inom sökmotoroptimering?

3. Glöm inte SEO optimering på bilder

En viktig rankningsfaktor de senaste åren har varit snabbhet. Varken besökare eller sökmotorer tycker om att vänta och kommer med största sannolikhet att lämna din webbplats om den laddar för långsamt.

Visste du att…
Enligt Google kan webbplatens bounce rate, det vill säga hur snabbt besökaren lämnar hemsidan, öka med hela 123% om laddningstiden ökar från 1 sekund till 10 sekunder? 

Detta kan vara bra att tänka på, dels om du bygger en helt ny hemsida tillsammans med en webbutvecklare, men också när du optimerar innehållet på sidan. Om du till exempel använder mycket bilder är det viktigt att filerna är så små som möjligt.

Se därför till att krympa dina bilder innan du publicerar dem. Det gör du enkelt med hjälp av kostnadsfria verktyg online, exempelvis Compressjpeg.com eller Compresspng.com.

Du bör också lägga till beskrivande ALT-taggar på bilderna och i vissa fall även en beskrivning under bilden i innehållet. Det gör det ännu enklare för sökmotorerna att förstå vad sidan handlar om. 

4. Internlänka

Internlänkar spelar en viktig nyckelroll i ditt innehållsskapande. De visar nämligen både läsare och sökmotorer att du har skrivit fler artiklar inom samma ämne. Det kan ge dig auktoritet och förtroende, vilket i sin tur kan stärka din position i sökresultaten.

Det är dock viktigt att inte internlänka bara för att, utan länkarna måste förstås vara relevanta. Utgå alltid efter dina läsare – vad kan de vara intresserade att läsa mer om när den besöker din sida? Använd detta som en riktlinje i din SEO optimering.

Tänk även på dina ankartexter, det vill säga var du placerar dina internlänkar. Undvik att lägga dem i texter som ”Läs den här artikeln” eller ”Klicka här för att läsa mer”. Lägg dem istället i noggrant utformade ankartexter som visar vilken artikel länken pekar till. Helst ska ankartexten innehålla det primära sökordet i den artikel länken går till.

5. Bra navigering spelar roll

God användarvänlighet är en viktig hörnsten inom SEO. Sökmotorernas främsta mål är att ge sökarna den bästa möjliga upplevelsen när de är i jakt på information. Därför står användarvänlighet högt upp på listan när det gäller rankningsfaktorer.

Bortsett från att hemsidan ska vara snabb, responsiv och ha en användarvänlig layout är det också viktigt att läsaren kan navigera utan problem. Det ska vara enkelt att ta sig omkring på hemsidan och förstå var man hittar viss information.

Här är två bra exempel på hur du förbättrar navigeringen på din hemsida, både för sökmotorer och besökare:

  1. Länka till huvudsidorna i huvudmenyn. Huvudmenyn är det viktigaste menyn på din hemsida. Den ska länka till dina viktigaste sidor, alltså dina ”pillar pages”. Du bör dock även inkludera dina viktigaste sekundära sidor i huvudmenyn så att de dyker upp under de huvudsidor de är relaterade till.
  2. Gör en sidkarta. En sidkarta är en lista i XML-format som talar om för sökmotorerna exakt vad som finns på din hemsida och hur innehållet är strukturerat. Det gör det enklare för sökmotorerna spindlar att söka igenom innehållet.

Sammanfattning

Detta är bara grundläggande tips på hur du lyckas med SEO optimering. Värt att nämna är dock att algoritmerna i sökmotorerna ändras regelbundet, så det gäller att hålla sig uppdaterad för att inte hamna på efterkälken.

I grund och botten handlar dock SEO om att göra upplevelsen så bra som möjligt för läsaren. Så länge du utgår efter detta när du skapar ditt innehåll behöver du inte oroa dig för mycket för att tappa värdefulla positioner.   


Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 0 / 5. Antal röster: 0

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Skriva CV (mall) – Experternas 7 bästa tips

Ekonomiordlistan

Next

Lämna en kommentar