Du har en affärsidé du tror på och du är redo att ta den ut på marknaden – redo att visa världen din produkt. I många fall är detta stadie direkt avgörande för om ditt entreprenörskap blir framgångsrikt eller inte.
Marknadsföring är ett ”make or break” för de flesta företag. Allt fler entreprenörer ser vikten av att viga en betydande del av sin budget till marknadsföring. Och just därför är det i dag svårare än någonsin att nå ut till potentiella kunder. Det finns mängder av kanaler att välja bland för att få ut sitt varumärke, men samtidigt är konkurrensen om användarnas uppmärksamhet är enorm.
Så hur gör man egentligen för att stå ut ur mängden och fånga publikens uppmärksamhet? Nedan går vi igenom fyra metoder för marknadsföring och hur du får ut det mesta av dem.
SEO – optimera din hemsida efter Google
Organisk trafik, låg kostnad och exponering på en av de största ytorna – allt fler företag upptäcker fördelarna med att använda SEO.
SEO, eller sökmotoroptimering som det egentligen heter, innebär precis som namnet antyder – att du optimerar din hemsida efter sökmotorernas algoritmer. Syftet? Att ranka högre än konkurrenterna i sökresultaten.
Google är utan tvekan den största sökmotorn där flest potentiella kunder rör sig. Faktum är att det görs över 5 miljarder ”googlingar” per dag! Därav är målet med SEO att ranka högst i Googles resultatlistor. Om du lyckas med detta kan du se fram emot en rejäl mängd kunder som spanar in din hemsida.
Företag har mycket att vinna på Google SEO, men att ranka högt är lättare sagt än gjort. SEO består av flertalet avancerade delar. Bland krävs att du:
- Genomför en sökordsanalys – för att hitta ord och fraser dina kunder söker på.
- Optimerar din hemsida – implementera sökorden i rätt mängd och på rätt ställen.
- Bygger ett nätverk av externa länkar – ju fler hemsidor som länkar till din, desto mer trovärdig uppfattas din sajt.
- Optimerar sidans hastighet – långsamma laddningstider tar dig inte högst upp bland resultaten.
Låter det komplicerat? Ja, framgångsrik Google SEO kräver dedikerat och kontinuerligt arbete. För bästa resultat kan det vara en god idé att ta hjälp av en SEO-byrå – som är specialiserad inom just sökmotoroptimering.
Google Ads – den snabba vägen upp i resultatlistorna
Google SEO är en långsiktig strategi och det kan ta ett tag innan du upplever resultat. Har du inte tid att vänta, utan behöver mer kortsiktig effekt? Då kan det vara läge att ta den snabba vägen till kundernas synfält genom Google Ads.
Google Ads är en det största verktyget inom SEM (Search Engine Marketing) och kan ses som något av en tvilling till SEO. De båda har samma mål: att ta dig högst upp bland sökresultaten. Skillnaden med Google Ads är att du inte behöver optimera din hemsida efter specifika sökord.
Google Ads kan låta som en enkel lösning, men faktum är att det krävs mycket jobb för ett framgångsrikt resultat. Bland annat måste du hitta rätt sökord att synas på och utforma annonsen på ett sätt som tilltalar dina potentiella kunder – och det måste göras kontinuerligt. Du kan följa annonsens resultat med tiden, för att sedan anpassa den utifrån vad du ser.
Att annonsera på Google har ingen fast kostnad. Betalar gör du nämligen utifrån hur bra din annons går, alltså per klick eller samtal annonsen genererar. Därav kan du vara säker på att dina investeringar faktiskt ger resultat.
E-postmarknadsföring – dra trafik och bygg relationer
Som sagt är konkurrensen på Google stenhård, vilket kan göra det svårt att nå ut. Vill du i stället ta dig till en lugnare plats där du kan breda ut dig mer? Då kan e-postmarknadsföringen vara ett mer effektivt alternativ.
Med e-post som kanal kan du skicka ut allt från erbjudanden och rabatter till informativa och relationsbyggande nyhetsbrev. Du kan välja precis vilken målgrupp du vill rikta dig till och precis vad du vill berätta för dem. Resultaten är tydliga och mätbara, vilket gör att du enkelt kan se öppningsfrekvens och hur många som klickat sig vidare till din webbplats.
Men, det finns en hake – du måste först samla in mejladresser till de du vill nå. Hur gör man det, då? Intressant och engagerande innehåll är ett måste – något du kan läsa mer om nedan!
Content marketing – få besökarna att fastna på kroken
Att dra trafik till din hemsida är såklart positivt – men det är inget självändamål. Om du inte lyckas få dina besökare att stanna på hemsidan och till slut genomföra en konvertering, ja, då går stora delar av poängen förlorad. Därför är content marketing något som bör prägla allt innehåll du visar utåt, oavsett om det är på webbplatsen, i nyhetsbrev eller i sociala medier.
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som det heter på svenska, innebär i korthet att du skapar ditt innehåll i syfte att engagera publiken. Texter, bilder eller videoklipp måste publiceras regelbundet och svara på de frågor dina potentiella kunder sitter inne på.
Syftet med content marketing behöver inte alltid vara att på kort sikt öka antalet affärer. En av de stora fördelarna med innehållsmarknadsföring är möjligheten att bygga ett förtroende och en djupare relation till dina kunder. Content marketing är ett långsiktigt arbete – och om du sköter korten rätt kommer resultatet visa sig förr eller senare.