Är pivot entreprenörernas nya svarta?

Uppdaterad: | ,

Krönika skriven av Martina Klingvall, VD och grundare för operatören Telness.

Vad gör skillnaden mellan att lyckas och inte med sin affärsidé? Många investerare pratar om att de i huvudsak satsar på teamet när de investerar. Detta kan låta självklart, för entreprenörskap och att bygga bolag handlar ju inte om att bara ha en idé – utan att lyckats exekvera på sina ambitioner.

Att våga ta risk och gå från ord till handling, sätta en plan hur man ska gå tillväga och inte minst också exekvera på den i verkligheten över tid. Utan att ge upp när det är svårt, utan att tröttna och att klara av att växa som individer i takt med att ambitionerna och målen ständigt höjs längs vägen.

När det ena leder till det andra

Ett perspektiv som kanske inte diskuteras lika ofta när det kommer till teamets värde – är att det finns många exempel där själva grundidén som sådde fröet slutar upp i någonting helt annat längs entreprenörsresan.

Alltså har idén du startade med och sålde in helt plötsligt inte samma betydelse. Istället är det är vart den tar er och vad teamet bygger upp för affärsmöjligheter som blir det relevanta.

Det finns till och med ett modernt ord för detta fenomen i nutida startup-världen: ”att pivota”. Pivot är ett ord som betyder att man byter riktning eller helt ändrar sin affärsidé till någonting annat.

Exemplen på framgångsrika pivots är många. Det senaste i raden är fintechbolaget Tink som gick från att vara en konsumentapp till att sälja sin teknik till banker. Nyligen blev de uppköpta av Visa för hissnande 18 miljarder.

Telness ett bra exempel på pivot

Även vi på Telness kan ställa in oss i raden av pivots. I vårt fall lever vår grundidé Telness kvar och har idag tiotusentals nöjda användare. Och jag tror fortfarande lika starkt på både kundbehovet, produkten och möjligheten att driva en digital mobiloperatör som kunderna litar på och älskar.

Vi har däremot över tiden behövt bygga väldigt mycket mer teknik för att möjliggöra den tjänst som vi tycker borde vara standard i telekommarkanden.

Den teknik vi byggt under åren för att förbättra kundresan hade vi en tro om redan fanns att bygga vidare på inom telekombranschen (teltech). Det visade sig dock att så inte var fallet.

Det som hände var att i takt med att vi växte som bolag sett till skapandet av digitala kundresor, automatiserade processer och bättre kundupplevelse – växte även efterfrågan där andra bolag ville ta del av vår teknik.

Över tiden har vi ”helt plötsligt” lyckats bygga en världsunik plattform som både har ett värde för vår operatör – men även för andra i globala telekombranschen.

Teknik som påverkar – på riktigt

I och med detta har vi nu ”pivotat”. Vi har utöver operatören Telness startat ett systerbolag (Telness Technologies) som säljer tekniken till andra telekomspelare. På så sätt blir det möjligt även för dem att digitalisera och erbjuda bättre tjänster och kundupplevelser till sina slutkunder. Detta gör att vi kan påverka på riktigt och vi har med de tekniska tjänsterna en global gigantisk marknad med begränsad konkurrens.

”Rätt team kommer att hitta vägar ur omöjliga utmaningar”

Inte hade jag någonsin kunnat komma på tanken att bygga ett globalt telekom och techbolag från början. Och inte hade jag någonsin vågat säga upp mig och satsa på någonting så galet. Jag tyckte jag var tillräckligt modig som vågade starta en operatör, men med rätt team kan man tillsammans våga ha huvudet högt och inte ducka för möjligheter längs vägen.

Rätt team kommer att hitta vägar ur omöjliga utmaningar och rätt team kommer drivas av att lösa problem och skapa innovation under tidens gång. Det är det som entreprenörskap handlar om, och som gör det så kul och utvecklande.

Jag tror att pivots kan vara entreprenörernas nya svarta. Men att det egentligen inte är så modernt, utan att det bara har fått sig ett modeord i tiden.

För pivots är ju det affärsutveckling handlar om – att ständigt hitta lösningar och affärsmöjligheter på aktuella problem. Att utvecklas i takt med omvärlden för att ständigt hålla sig relevant. Det är detta som rätt team är bäst på.

Kort om Telness

Telness är en fristående mobiloperatör för entreprenörer och företagare som grundades 2016 med visionen att utmana marknaden för B2B-telekom. Idag använder tusentals företagskunder deras moderna plattform för att administrera allt ifrån fast telefon och växel till mobiltelefoni och mobilt bredband. Målet är att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt och därför saknar Telness både uppsägningstider och dolda avgifter.

Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 4.6 / 5. Antal röster: 7

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Så fungerar skatt på kryptovaluta

7 tips för att bli en bra copywriter

Next

Lämna en kommentar