Snussäljande e-handel passerade miljonen redan månad två

| Uppdaterad: |

Snusnetto är en e-handel som fokuserar på försäljning av snus online. På bara två år har plattformen gått från en omsättning på 0 kronor till hela 3 miljoner i månaden. Idag har verksamheten mängder av nöjda kunder. Målet? Att bli störst i Sverige inom sitt område.

Vi har fått möjlighet att ställa några frågor till Snusnetto om deras snabba tillväxt. Nedan kan du läsa mer om företaget och deras resa till framgång.

Om Snusnetto

Snusnetto.com är en e-handelsplattform som grundades 2019 efter ett förvärv av Tobak24, ett litet företag som startade 2018. Plattformen ägs idag av företaget Sweden Snus Gross AB och målet är att erbjuda marknadens bästa priser, fläckfri kundtjänst och snabba leveranser.

När du handlar på Snusnetto.com får du alltid fri frakt, leveranstid på 1 – 3 dagar och möjlighet att betala med faktura utan avgift. Naturligtvis sker försäljningen enbart till personer över 18 år och betalning sker via faktura, VISA, MasterCard, Trustly eller internetbetalning.

Bolaget har en imponerande kundnöjdhet med ett genomsnittsbetyg på 4,5 av 5 på Trustpilot baserat på fler än 4000 omdömen.

Så lades grunden till Snusnetto

Grundaren till Snusnetto.com drömde länge om att starta eget, men det var först efter att ha tittat på klipp på YouTube som han påbörjade sin e-handelsresa.

”En dag hade jag sett en massa Youtube-klipp om att man aldrig kan börja på topp, det gäller bara att börja. Så jag gick in på Youtube igen och sökte på allt från hur man startar eget företag till hur man bygger sin egen webbutik. ”

Steg ett var att starta ett företag, i det här fallet ett aktiebolag i form av Tobak24. Syftet med verksamheten var att sälja snus online. Bolaget startades sommaren 2018 och det krävdes långa dagar för att bli klar med webbplatsen.

Inte den enklaste produkten att sälja

Det visade sig inom kort att det inte var så enkelt att driva en e-handel, framför allt inte i syfte att sälja snus.

Eftersom tobaksprodukter enbart är tillgängliga för personer över 18 år fanns många lagar och bestämmelser att förhålla sig till, inte minst den svenska tobakslagen. De hårda reglerna kring tobak gjorde det svårt att marknadsföra verksamheten på sociala kanaler.

Istället låg fokus på aningen mer traditionella marknadsföringsmetoder, så som att dela ut visitkort och berätta om verksamheten för dina bekanta, för att driva trafik till plattformen. Snart började trafiken öka och därmed även antalet besökare.

Fler beställningar, men mindre lönsamhet

Även om besökarna blev allt fler, var mängden beställningar fortfarande inte särskilt imponerande. Man testade därför att sänka fraktkostnaderna, trots att detta innebar en viss förlust, för att se om det skulle öka antalet konverteringar – vilket det också gjorde.

Hur kunde de stora bolagen kunde hålla priserna så låga, men ändå tjäna pengar? Det enda alternativet för att matcha bolagens låga priser var att få mängdrabatt på det snus han köpte in till sin e-handel.

När volymerna blev större – omkring 10 stockar snus per dag – vände sig grundaren av bolaget till sin kontaktperson på grossistföretaget Årsta Gross. Tyvärr blev svaret volymerna fortfarande var allt för små för att en rabatt skulle vara möjlig.

Nära att ge upp

I detta skede verkade det inte finnas någon möjlighet att hålla igång försäljningen utan att gå med förlust.

Räddningen kom dock i form av kontaktpersonen på Årsta Gross som under de senaste åren varit intresserad av att själv öppna en webbshop för snus på grund av den höga efterfrågan. De två kom överens och slog sig samman.

Namnet på den nya plattformen blev Snusnetto och tack vare Årsta Gross kunde e-handeln behålla en låg prissättning. Idag ligger fokus på den svenska marknaden, men i framtiden har Snusnetto siktet inställt på expandering över gränserna.

Visste du att Snusnetto skickar med godis i varje leverans? Denna lilla överraskning har gjort att hela hushållet ser fram emot beställningen, inte bara den som snusar.

Intervju: ”Vår ambition är att bli störst i Sverige”

Vi har fått möjlighet att ställa några korta frågor till Snusnetto om deras framgångsrika resa.

Hur kom ni på idén till Snusnetto.com? 

Vi startade företaget Årsta Gross för cirka 20 år sedan som idag är en av Sveriges största Grossister. Sedan en tid tillbaka har vi haft drömmen om att starta upp en nätbutik och den drömmen blev en verklighet när vi förvärvade Tobak24 som senare utvecklades till Snusnetto.com.

Nu – två år senare – har vi vuxit till att bli en av de största aktörerna inom försäljning av snus online.

Var det svårt att komma igång? 

Vi funderade länge på vi skulle starta upp något helt från grunden eller undersöka möjligheten att göra ett förvärv för att på så vis korta ner startsträckan.

Efter att granskat marknaden lyckades vi få nyss om ett nytt bolag – Tobak24 – som hade startat upp sin verksamhet 2018. Efter att samtalat fram och tillbaka hade vi enats om ett uppköp och vår resa inom försäljning av snus online påbörjades.

Vilka var de största utmaningarna längs vägen? 

Tro det eller ej, men den främsta utmaningen för oss har varit den snabba tillväxten. Vi har vuxit extremt snabbt och har hela tiden tampats med att kunna leverera alla våra beställningar i tid. Genom en framgångsrik digital marknadsföring, närmare bestämt SEO, har vi lyckats öka vår försäljning mycket mer än vad vi kunnat drömma om.

På bara två år har ni gått från att omsätta 0 kronor till 3 miljoner kronor per månad – hur har ni lyckats med detta? 

Som tidigare nämnt har vi ett oerhört vässat SEO-team som hjälper oss med vår synlighet i sökresultaten. Med hjälp av sökmotoroptimering har vi på nolltid arbetat upp oss på primära så väl sekundära sökord som har skapat vår lönsamma trafik.

Om ni fick börja om på nytt, finns det något ni skulle ändra på? 

Det skulle nog vara att förbereda oss bättre på att hantera lager samt att skapa rätt förutsättningar för att kunna fylla alla beställningar. Det har som sagt gått lite snabbare än vad vi trott.

Vad är det bästa med att driva en egen e-handel? 

Friheten, helt klart. Och att kunna ha öppet dygnet runt.

Har ni några råd eller tips till andra som funderar på att starta en egen e-handel? 

Vårt bästa tips är att omge dig själv med människor som är experter på sitt område. På så sätt kan du öka dina chanser att lyckas avsevärt.

Hur ser framtiden ut för Snusnetto.com?

Den ser ljus ut – vår ambition är att bli störst i Sverige på snus online och vi är redan på god väg.

Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 0 / 5. Antal röster: 0

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Räkna ut lön efter skatt (kalkylator)

Anställningsavtal (mall)

Next

Lämna en kommentar