Sverige – sämst i västvärlden på kvinnligt entreprenörskap?

| |

Enligt GEM (Global Entrepreneurship Monitor) har det kvinnliga företagandet i Sverige rasat med hela 30 procent under de senaste två åren – och kurvan fortsätter att peka nedåt.

Det världsomfattande forskningsprojektet GEM arbetar med att kartlägga och analysera entreprenörskap runt om i världen. Nu visar mätningar att kvinnligt entreprenörskap i Sverige har minskat drastiskt de senaste åren. Vissa menar att det är katastrof och ett problem borde åtgärdas snarast.

Trots att Sverige ligger högt i listan över mest jämställda länder i världen går det tre män på varje kvinna som företagare. Under de senaste 40 åren har andelen kvinnliga entreprenörer ökat med endast åtta procent – från 25 procent år 1980 till 33 procent år 2019.

Kvinnor mindre självsäkra inom företagande än män

Det är snart 2020 och det talas fortfarande om ”kvinnoyrken”. Den politiska debatten om jämställdhet handlar än idag om att kvinnor har andra förutsättningar än män när det kommer till ekonomi och företagande.

Kvinnor har i allmänhet högre utbildning än män, men lägre självförtroende när det gäller att starta och driva företag. Oro och rädsla för att misslyckas sätter stora käppar i hjulen.

Undersökningar visar att en man främst avslutar sitt företagande på grund av dålig verksamhet. Bland kvinnor är den vanligaste orsaken så kallad ”planerad exit” (familjeskäl).

Enligt Pontus Braunerhjelm, forskningsledare Entreprenörskapsforum, är finansiering av kvinnliga företag på lägre nivå än mäns och kommer sällan från riskkapitalbolag eller investerare. Det finns inga exakta uppgifter på hur stor andel av riskkapitalet som går till företag grundade av kvinnor.

I en enkät gjord av Atomico (2018) kom det fram att bara 7 procent av allt kapital som investerats i techindustrin går till företag ledda eller ägda av kvinnor. Samma enkät visade att diskriminering är ett stort problem i kvinnliga entreprenörers affärsliv. Hela 43 procent upplevde att de någon gång blivit diskriminerade, varav 90 procent av dem på grund av kön.

En avgörande anledning till att kvinnligt företagande rasat i den svenska statistiken var det politiska läget inför valet 2018. Då diskuterades det om att begränsa vinsterna i välfärdssektorn som alla vet till stor del omfattar kvinnoyrken.

Vad gör vi åt det ?

Kvinnligt företagande är lägre än manligt företagande samtidigt som det fortsätter att falla. För att starta och driva ett företag behövs både ekonomiskt och socialt kapital. Det sociala kapitalet inkluderar bland annat utbildning, arbete och sociala nätverk.

I Sverige är utbildning lika för alla. Däremot behövs tidig exponering av företagande, vilket kommer att stimulera fler kvinnor att starta eget. Det kan till exempel handla om att införa olika insatser föra att öka och stärka tilltron i att driva ett företag.

Totalt sett uppger 26 procent kvinnor och 46 procent män att de har tillräckligt med kunskap för att starta eget.

Fler unga kvinnor bör introduceras för kvinnliga entreprenörer som de kan identifiera sig med och inspireras av. På så sätt kan man minska rädslan för att misslyckas. Förebilder är extra viktiga för självförtroendet. En studie av Ung Företagsamhet visar att många flickor som har fått prova på företagande faktiskt blir entreprenörer senare i livet.

Sedan 1900–talet har det tagits fram flera program för att främja kvinnligt företagande. De har dock visat sig vara ineffektiva och haft många brister.

Trots att orsakerna till varför kvinnligt företagande minskar kraftigt inte är helt kartlagda har flera orsaker lanserats – kulturella och ekonomiska såväl som sociala.

Previous

Förbättra din mentala styrka med 11 enkla knep

8 enkla vägar för att finansiera din startup

Next

Lämna en kommentar