Idag, den 17 september, öppnar ansökningarna till det åtta veckor långa programmet Time to Raise, ett nytt initiativ som ska främja kvinnligt entreprenörskap.
Bakom det fristående initiativet som ska bryta den manliga investeringstrenden ligger Microsoft for Startups tillsammans med de stora aktörerna SEB, WeWork, Invest Stockholm och Sircular.
De antagna entreprenörerna kommer att bli tilldelade erfarna mentorer inom startupsektorn som kommer att stötta dem under hela investeringsprocessen. Deras profiler kommer dessutom att bli presenterade för Nordens främsta investerare.
Bara 1 procent av riskkapital går till kvinnogrundade företag
Enligt en undersökning gjord av DI Digital gick endast 1 procent av riskkapitalet motsvarande cirka 27 miljarder kronor i Sverige 2020 till företag grundade av kvinnor, något som hämmar både tillväxt och innovation. Detta är dessutom en trend som hållit i sig sedan kartläggningen påbörjades år 2015.
För att motverka trenden lanserar Microsoft for Startups nu åttaveckorsprogrammet Time to Raise tillsammans med Invest Stockholm, WeWork, SEB och Sircular. Programmet fokuserar på att ge stöd åt nordiska kvinnogrundande techbolag som befinner sig i uppstartsfasen.
Enligt Andrew Macadam, som är Global Field Lead för Microsoft for Startups, visar statistik att dessa företag har dubbelt så stor chans att uppfylla – och till och med överstiga – sina finansiella mål. Trots det går mindre än 3 procent av det globala investeringskapitalet till företag med kvinnliga grundare.
Microsoft for Startups brinner för att såväl stötta som uppmuntra startup-företag i alla dess former, därför ser vi fram emot att engagera oss i Time to Raise-initiativet där vi kommer kunna ge stöd åt dessa inkluderande företag – Andrew Macadam
Ska maximera chanserna att samla in kapital
Målet med Time to Raise-programmet är att öka de kvinnliga entreprenörernas möjligheter att få in riskkapital. Detta genom att erbjuda professionella mentorer med lång erfarenhet inom kapitalanskaffning.
Bortsett från att ge värdefulla rådgivning under investeringsprocessen ska entreprenörernas profiler presenteras till investerare som vill diversifiera sin portfolio.
Enligt William Paus, chef för SEB:s division Private Wealth Management & Family Office, har både SEB såväl som Norden som region mycket att vinna på att ge fler kvinnliga entreprenörer möjlighet att växa. Därför är det självklart för SEB att vara en del av satsningen och erbjuda sin kompetens.
Även Anna König Jerlmyr, Finansborgarråd, menar att fördelningen mellan riskkapitalet i Sverige är skev och att de därför vill arbeta aktivt med frågan gällande kapitalanskaffning bland kvinnogrundade bolag.
En del av arbetet handlar om att ha tätare dialog med näringslivet för att gemensamt lösa problemen genom offentlig-privat samverkan, där vi utöver Time to Raise även jobbar med bland annat initiativet A woman’s place – Anna König Jerlmyr
Företaget Sircular vill också bidra med sitt kontaktnät för att göra det enklare för kvinnliga företag att få in det kapital som är nödvändigt för att växa. Daniel Isaacs, VD och grundare till Sircular, menar att entreprenörerna kommer att spela en central roll när det kommer till att lösa de utmaningar vår värld står inför och att de vill vara med och förstärka den positiva kraft som kommer från startup-scenen.
Detta krävs för att söka
För att kunna ansöka till Time to Raise-programmet måste bolagen uppfylla vissa krav. De måste bland annat:
- Ha en eller flera kvinnliga grundare
- Vara baserade i ett nordiskt land
- Vara verksamma inom IT- eller techbranschen
- Fokusera på FN:s globala hållbarhetsmål
- Ha en färdig produkt
- Kunna uppvisa att det finns ett intresse hos potentiella kunder
Ansökningen öppnar idag och pågår fram till den 10 oktober. På Timetoraise.co kan du läsa mer om initiativet och skicka in din ansökan.