Tillväxt – 9 sätt att expandera företaget

| Uppdaterad: |

Även om alla företag är olika har de flesta ett gemensamt mål – tillväxt. Tillväxt innebär att företaget expanderar sin verksamhet och ökar sin omsättning under en längre period. Målet är förstås att öka lönsamheten och att tjäna mer pengar.

I den här artikeln får du lära dig mer om vad tillväxt är, hur du vet när det är rätt läge att expandera företaget och hur du har råd med det hela. Vi listar även nio vanliga sätt för att skapa tillväxt i företaget.

Innehållsförteckning:
Vad är tillväxt?
När är rätt tillfälle att expandera? (5 vanliga tecken)
Så har du råd med tillväxt
9 sätt att expandera företaget

Vad är tillväxt?

Tillväxt är när ett företag ökar sin omsättning under en längre tidsperiod. Kort sagt handlar det om att expandera verksamheten i syfte att öka lönsamheten. Begreppet tillväxtföretag används ofta för att beskriva bolag som ökar sin omsättning varje år.

Den tillväxt denna artikel handlar om är inte att beblanda med ekonomisk tillväxt. Ekonomisk tillväxt avser bruttonationalprodukten (BNP), det vill säga värdeökningen på varor och tjänster som producerats i ett land under en bestämd tidsperiod.

Företaget kan antingen växa av egen kraft, vilket brukar kallas för organisk tillväxt. Här kan det till exempel handla om att diversifiera eller utveckla det befintliga produkt- eller tjänsteutbudet, öppna upp nya lokaler eller att anställa mer personal.

Det är även möjligt att skapa tillväxt genom samarbeten eller fullständiga förvärv av andra verksamheter. Detta är alltså motsatsen till organisk tillväxt och kallas fyndigt nog för icke-organisk tillväxt.

Naturligtvis går det att skapa tillväxt både på organiskt och icke-organiskt vis, det vill säga genom en kombination av dessa.

När är rätt tillfälle att expandera? (5 vanliga tecken)

Att veta när det är rätt läge att expandera företaget kan vara svårt. Även om företaget snabbt blir lönsamt är detta inte ett tecken på att verksamheten är redo att växa. Därför är det viktigt att kunna avgöra när det är läge för expandering för att inte riskera påfrestande förluster som i värsta fall kan leda till tidig konkurs.  

Här är fem vanliga tecken på att det kan vara dags att expandera.

1. Du har fler kunder än du klarar av

Ett tydligt tecken på att det kan vara läge för expansion är att du har mer jobb än vad du klarar av. Samtidigt är det viktigt att kunna skilja på en bra månad och en tydlig trend. Se därför till att ha bra koll på företagets försäljningssiffror för att kunna avgöra om de blomstrande affärerna bara är en tillfällighet eller om det är dags att växa för att hålla kunderna nöjda.

2. Du har ett stabilt team

En annan viktig aspekt inför en eventuell expandering är ditt team. Om du tittar fem år in i framtiden, ser du dig själv arbeta med samma människor? Är de lika intresserade av att ta företaget till nästa nivå som dig? Om inte kan det vara läge att rekrytera nya talanger för att fylla hålen i verksamheten och lägga en stabil grund inför framtiden.   

Tänk på att det inte bara räcker med att ha ett bra team – alla medarbetare måste röra sig i samma riktning och vara medvetna om vart företaget är på väg.  

3. Utrymmet börjar bli för litet

Då och då händer det att företag tvingas expandera eftersom de helt enkelt inte längre får plats i den nuvarande lokalen. Om du har utökat personalstyrkan för att kunna hålla igång affärerna, men märker att kvadratmetrarna börjar ta slut kan det vara läge att investera i en ny lokal alternativt bygga ut den befintliga.

4. Du har en konkret tillväxtplan

Innan du kan expandera din verksamhet är det viktigt att du har en konkret och realistisk tillväxtstrategi. Som tidigare nämnt kräver tillväxt en hel del planering, både på kort och lång sikt. Därför är det viktigt att ha en tydlig karta för hur expansionen ska gå till, där du inkluderar allt ifrån partners och leverantörer till processer för att komma igång med verksamheten i den nya lokalen.

5. Dina kunder efterfrågar dina produkter

Frågar kunder frågar efter dina produkter i butik? Eller berättar de hur mycket de uppskattar din butik eller restaurang i ett visst område? En ökad efterfrågan från dina kunder är ett tydligt tecken på att det kan vara läge att expandera. Då kan det vara dags att börja slipa på en tillväxtstrategi.

Så har du råd med tillväxt

En annan förutsättning för att tillväxt ska vara möjligt är förstås att företaget har de ekonomiska förutsättningar som krävs.

Att anställa personal, renovera lokaler eller köpa nya maskiner är kostsamt och kan göra det svårt för företaget att bibehålla ett positivt kassaflöde under expansionsperioden. Samtidigt är denna form av investeringar ofta nödvändiga för att kunna öka lönsamheten i företaget på sikt.

Allra bäst är det förstås om företaget har möjlighet att bekosta tillväxten ur egen ficka. Det är dock inte ett måste att spara ihop pengar för att ha råd med en expansion. Många företag idag använder nämligen företagsfinansiering för att betala större inköp, lokaler eller lön till personalen under en begränsad tid.

Ett företagslån går även bra att använda för att stärka likviditeten under tillväxtperioden. På så sätt kan företaget växa utan att riskera stora belastningar på kassan.

Idag kan du ansöka om företagslån på flera miljoner kronor med en ränta som baseras på företagets säkerheter och individuella betalningsförmåga. Återbetalningen sker över tid, men det går också bra att återbetala hela skulden så snart dina investeringar börjar visa resultat.

Ta reda på hur mycket ditt företag kan låna

Vill du veta hur mycket ditt företag kan låna? Fyll i formuläret nedan för att få svar från fler än 20 ledande långivare och banker. Att ansöka är helt kostnadsfritt, inte bindande och det registreras bara en kreditupplysning.

LÄS ÄVEN:
Här är Sveriges bästa företagslån 2021
8 sätt att finansiera din startup

9 sätt att expandera företaget

Det finns flera sätt att skapa tillväxt i ett företag. Nedan listar vi nio av dessa.

1. Utöka personalstyrkan

Ett av de vanligaste sätten för att skapa tillväxt i en verksamhet är att anställa mer personal. Personalen är många gånger en av de viktigaste tillgångarna i ett företag eftersom de helt enkelt får verksamheten att gå runt.

I takt med att antalet kunder blir fler och efterfrågan blir större ökar även behovet av personal. Om du inte utökar personalstyrkan finns risken att belastningen på dina anställda blir alldeles för hög och att kunderna istället vänder sig till en av dina konkurrenter. Därför är det viktigt att se till att din personal alltid klarar av arbetsbelastningen, både för deras och företagets skull.

När affärerna går bra kan det även uppstå ett behov av helt nya avdelningar i verksamheten, till exempel en support- eller säljavdelning.

Att anställa personal är kostsamt, men kan samtidigt vara en av de viktigaste och mest värdefulla investeringarna i företaget. Tips! Använd vår kalkylator för att ta reda på vad en anställd kostar.

2. Investera i ny utrustning eller maskiner

De flesta företag är beroende av diverse maskiner och utrustning för att kunna driva sin verksamhet framåt. Det kan handla om allt ifrån grävmaskiner och lastbilar till laptops.

Genom att uppgradera företagets maskiner och utrustning kan du effektivisera och snabba upp arbetsprocesserna, vilket kan ha en betydande effekt för företagets lönsamhet. Dessutom är välfungerande och moderna maskiner är oftast säkrare för dina anställda att handskas med samtidigt som de kan utföra fler uppgifter på kortare tid.

Ytterligare en fördel med ny utrustning är att den oftast är mer energieffektiv, vilket till och med kan spara företaget pengar i längden. Att byta ut bensindrivna fordon mot eldrivna kan också stärka ditt varumärke eftersom du visar att du bryr dig om miljön.

3. Fler eller större lokaler

Ett annat vanligt sätt att skapa tillväxt i ett företag är att öka utrymmet för att på så sätt kunna betjäna fler kunder. Det kan till exempel handla om att öppna en ny lokal på annan ort eller att renovera alternativt bygga ut den befintliga lokalen.

Om du till exempel driver en restaurang kan du expandera din verksamhet genom att bygga en uteservering (eller varför inte en takterass om du har möjlighet?). Har du en butik kanske du kan ta över övervåningen och eller lokalen som ligger vägg i vägg för att få ett större utrymme.

4. Investera i en ny marknadsföringsstrategi

Med rätt marknadsföring kan du göra din verksamhet synlig för betydligt fler potentiella kunder och på så sätt öka din lönsamhet. Genom att utveckla och förbättra din marknadsföringsstrategi kan du stimulera tillväxten i ditt företag.

Kanske är det dags att stärka varumärket genom att investera i TV- eller radioreklam? Eller kanske behöver du anställa en marknadsförare som kan hjälpa dig att skapa publicitet och fånga kundernas uppmärksamhet?

5. Diversifiera ditt utbud

Ytterligare ett sätt att expandera din verksamhet är genom att utveckla ditt produkt- eller tjänsteutbud. Ett diversifierat utbud gör det nämligen enklare att attrahera fler målgrupper och på så sätt nå ut till fler kunder.

Se över om du kan utveckla de produkter du säljer eller ta in fler produkter inom samma genre, fast som tilltalar en annan publik. Om du till exempel säljer kaffebryggare kan du även ta in kaffemuggar eller termosar i utbudet. Ett annat exempel är om du säljer ekologiska kläder och väljer att även ta in ekologiska skor eller väskor.

Detsamma gäller om du erbjuder tjänster istället för produkter. Driver du en nagelsalong? Då kanske du kan expandera din verksamhet genom att även erbjuda fransförlängning eller bryntrimning. Har du en snickerifirma? Kanske kan du anställa några målare och även ta emot målarjobb.

6. Samarbeta med andra företag

Ett lite enklare sätt att expandera är att ingå samarbeten med andra företag inom din bransch för att på så sätt kunna växa tillsammans. Ditt företag får tillgång till de andra företagens kunder och de får tillgång till dina.

Detta kallas som tidigare nämnt för icke-organisk tillväxt, men kan vara ett effektivt sätt att öka kundkretsen och därmed omsättningen. Samtidigt får du en partner att ta hänsyn till i ditt företagande. Beroende på hur ert avtal ser ut kan du därmed bli en aning begränsad i ditt beslutsfattande.

7. Starta verksamhet i andra länder

Många företag startar sin verksamhet nationellt, men med målet att expandera till andra länder i framtiden. Detta kräver emellertid en hel del planering redan från start. Du måste dels välja ett företagsnamn som går att använda internationellt, men också lägga upp en tydlig plan för hur själva expanderingen ska gå till.

Att lansera en verksamhet i fler länder kan vara en komplicerad process, men samtidigt är det ett effektivt sätt att skapa tillväxt och öka lönsamheten rejält.

8. Expandera online

Ett lite enklare och betydligt mindre kostsamt sätt att expandera är att göra din verksamhet tillgänglig online. Med tanke på att majoriteten av dagens befolkning söker efter varor och tjänster online finns det ingen anledning att inte expandera online. På så sätt kan du nå ut till fler kunder – framför allt om du börjar arbeta med sökmotoroptimering – och enkelt öka dina intäkter.

Det finns många andra fördelar med att vara verksam online. Du kan dels arbeta med att försöka synas så högt upp i sökresultaten som möjligt, men också köpa annonser och driva trafik till din hemsida via dina sociala kanaler.

9. Köp upp konkurrenten

Sist men inte minst kan du alltid köpa upp dina största konkurrenter för att på så sätt ta över deras kunder. Detta gör att du har en konkurrent mindre att oroa dig över samtidigt som du får tillgång till deras kunskap, men också deras partners.

Att köpa upp ett annat företag är dock inte billigt och något som mycket väl kan vara påfrestande för verksamhetens ekonomi. Kom dock ihåg att du även i den här situationen kan använda ett företagslån för att täcka kostnaden.  

Betygsätt den här artikeln

Har den här artikeln varit till hjälp? Klicka på en stjärna för att betygsätta den!

Genomsnittligt betyg 5 / 5. Antal röster: 1

Inga röster hittills. Bli den första att betygsätta detta inlägg!

Previous

Så hittar du ett bra företagsnamn

Vad är bokslut?

Next

Lämna en kommentar