Oavsett om du startar ett företag i en unik bransch eller på en redan mättad marknad är det viktigt att du skiljer dig från konkurrenterna. För att göra detta bör entreprenörer och företagare hitta sin specifika nisch att rikta in sig på och utveckla sina strategier för att tillgodose dess målgrupp.
Inom affärsvärlden syftar en nisch på en delmängd av en större marknad som riktar sig till en specifik målgrupp. Varje nisch har en gemensam egenskap som gör den idealisk för ett specifikt litet företag. Försöker man bli marknadsledande måste man helt enkelt konkurrera med de stora företagen.
Så genom att hitta din nisch som företagare kan du vinna marknadsandelar genom att fokusera på att få ett stort engagemang från en mindre grupp kunder. Frågan som består är då: hur hittar man sin nisch som företagare?
Kartlägg dina intressen
Oavsett om du redan har startat ett företag eller om du är en nybliven entreprenör bör du begränsa din marknad genom att kartlägga dina intressen, passioner och livserfarenheter. En av de största fördelarna med att driva ett nischat företag är möjligheten att bygga upp en lojal grupp kunder på lång sikt. Genom att sätta fingret på en tjänst eller produkt som du är intresserad av, håller du dig själv motiverad och får en bättre insikt i den ideala målgruppen för ditt företag.
Att kartlägga dina intressen, passioner och livserfarenheter är det första steget du ska ta för att hitta din nisch som företagare. Det är först när de grundläggande elementen är urgröpta som du kan gå vidare till de roligare och mer praktiska stegen, som att hitta ett bra namn för ditt företag med denna kreativa företagsnamn-generatorn.
Läs även: Så väljer du rätt företagsnamn
Identifiera kundernas problem och behov
Nu när du har några affärsidéer kan du börja fundera på vilka problem din målgrupp har och hur ditt företag kan bli till något som uppfyller deras behov. Du behöver veta din målgrupps behov för att köpa dina produkter eller tjänster.
Detta gör du genom att undersöka dina potentiella kunder för att ta reda på deras köpbeteende och vilka problem de har – en viktig del av vilken marknadsundersökning som helst.
Det finns en mängd olika verktyg som du kan använda dig av och på så sätt får du en bättre uppfattning om hur ditt företag kan komma till nytta. Men du kan också undersöka marknaden själv genom att läsa vad folk har att säga på online-diskussionsforum och på diverse sociala medier.
Undersök dina konkurrenter
Innan du ägnar tid och energi åt att utveckla ett helt nytt företag bör du undersöka dina potentiella konkurrenter. Du kanske har en storslagen affärsidé, men det kommer inte spela någon större roll om du har massvis av stora konkurrenter.
Att undersöka dina konkurrenter är inte det enklaste, men det finns som tur är några hemsidor och verktyg som gör processen enklare. Till exempel kan du använda dig av Google Trends och Google Keyword Planner för att utforska de mest sålda produkterna som konsumenter undersöker och se om ditt nya företag kan uppfylla deras behov. Men du kan också kartlägga och undersöka ditt företags konkurrenter själv genom att se vad som erbjuds på marknaden genom några enkla sökningar i en sökmotor.